Emme's Nest : Project Balcony bermula!!!

Kalau engkorang nak tau..balcony rumah aku kecik je.. Takdelah besar mana. But aku suka sebab rumah ni at least ada la jugak balcony. Sebab ada apartment kadang2 takde balcony kan. Ada balcony ni rasa senang sikit. Nak lepak2 pun ada privacy giteww... Hehehe... Aku takde snap pulak gambar balcony tapi ni gambar before aku pindah haritu :

Nampak balcony sekangkang kera tu?? Sekarang ni pun balcony aku masih begitu jugak rupa dia. Takde buat apa pun lagi. Huhu..

Ni bukan balcony rumah aku tapi ni apartment yang sama dengan aku. Cuma menghadap belah lain. Besar ni je balcony.. Balcony ni dah tiles. Balcony aku simen je lagi..


Insyaallah akan pasang tiles kat balcony tu weekend ni. Almaklum ye... duit tak bape berkepuk2 sangat. Jadi semua kena buat slow2. Huhu.. Ikut plan, washing machine akan letak kat balcony. Dan insyaallah ada rezeki nanti nak beli dryer letak kat sini jugak. Kira jadi small laundry area aku la..

Tapi dalam masa yang sama akan buat tempat lepak jugak. Nak letak pokok2 sikit then letak kerusi & meja kecik so balcony ni pun boleh digunakan jadi tempat aku & hubby lepak petang2 or malam sambil borak2 minum teh panas.. Pergghhh..romantic gitewwww... Hihihi..

Project balcony ni aku rasa akan makan masa bertahun jugak nak menjadi. Tapi..berangan tak salah..kan?? Hihi.. So just nak share idea2 aku dapat dari Pinterest. Aku berkenan gila balcony2 macam ni :

 

Kerusi, meja kecik & pokok2.. comel jekk...
 

Just nice je.. simple..
 

Then boleh letak wall shelf utk letak barang & wooden blinds

Byk barang2 ni boleh beli kat IKEA je ni...

Comel gilaaaa...best je nak lepak borak2 ngan laki..kan?

LOVE the colour combination.. Eh. Aku ada 1 peti sejuk kecik. Boleh ltk kat balcony camni gak kot. Hihi..
 

Then maybe meja boleh letak yang built-in & boleh lipat if tak guna utk jimat space. Ada nampak kat IKEA haritu dalam seratus lebih. Hihi..
 

Or maybe boleh ganti kerusi dengan buaian ala2 camni. Harga dalam RM700-800 xsilap aku. 

Bestnya lepak2 kt buaian camni sambil baca buku, minum teh panas..pergghhh....
 
 

Untuk pokok2 aku nak tanam dalam wooden box / crate camni. Kalau Mr H nak DIY boleh la custom made size box/crate tu. Perrrgghhh...comel gila!!!
 
OK. Itu sajalah sesi berangan aku untuk harini.. Nak sambung gugel pulak idea2 untuk balcony kecik yang tak seberapa itu. Pastu nak sambung berangan bab lain pulak. Berangan tak kena bayar..kan?? Meh la berangan sama2. Hahahaha... Till then!! :)

Comments

  1. hantu pinterest jugak yek!!!! sama la kita!!!!!

    ReplyDelete
  2. nanti kalo bekesempatan gi umah aku, dont u dare tgk balcony aku.. wakakak.. tmpt aku sidai kain sangkut galah jek..muahaha..naseb bek kuarters jek kan.. yg gmbo last tu sgt comel wehhh... siap rmpt tipu2an tu best..sbb aku pnt tgk kt sgpore, diorang manfaatkan betul2 ruang balcony yg kecik2 ni... siap buat yg cm kat ats tu yg tmpt bace buku or meja computer.. gitu lahh..cun wa cakap lu..walopon apartmnt or condo kt sgpore kecik, tp diorang nye deco2.. mak aihh..nganga mulot mak nengok tauuu.. hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaaaannnnn...tu la.xmampu beli rumah ada laman.dpt balkoni kecik pun jadi la.hihi..
      Niat hati mmg nak manfaatkan balkoni tu tp sikit2lah ye..
      Elehhh... ko kalau dtg rumah aku skrg pun sama je xsemenggahnya. balkoni aku takde apa2 langsung kecuali paip je kot! hahaha...

      Delete
  3. eh tgk gambar2 ni buat i rasa x jadi nak extend master bedroom ke balcony rumah kitaorg yg tgh buat tu..
    klu x nk extend terus xde balcony tp idea2 ni menarik. boleh buat ruang membaca..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...xpe babe.lain org lain keperluan..kan?
      mcm i mmg xle nak extend apa2 so i prefer balcony ni jadi tempat multipurpose..
      but if u ada laman, boleh praktik kan idea ni kat laman u gak.. :)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts