Kenapa aku jarang update blog sekarang?? Ehemmm.....

Waahhhh...lama jugak tak update kan? Almaklumlah...sejak2 ni selain keje, aku busy dgn event2 kat ofis (St Lucia Day & Christmas), Pastu aku try focus balik kat online business aku (Mizz Shopaholixx). Daaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnn...lagi satu sebab aku dah jarang update adalah kerana ini :

Kunci dah dapat!! Heeee..... :)

Walaupun rumah aku tak sebesar dan semewah rumah blogger2 lain tapi tetap happy jugak! Tak kisah la rumah kecik pun. Janji rumah sendiri. Ni je yang kitorang mampu. Kat KL ni reban ayam pun dah mahal tau! Rumah ni bukan kat KL.Borderline KL je.. Tapi dekat dgn rumah MIL. Apartment ni kat Sri Gombak. Dah dekat sgt dgn Batu Caves.

Jangan terkejut tgk warna2 ceria rumah & keadaan rumah ni ehhh..baru dpt kunci dari tenant lama. Kitorang tak cat or buat apa2 kt rumah ni lagi. Aku pun terkejut tgk betapa cerianya warna2 dlm rumah ni. Hahaha..

 
View dari depan corridor rumah. Ok laaa.. depan nampak swimming pool. View dari balcony nampak parking lot kitorg so mmg nampak la kereta dari rumah bila park kat situ.

 
Hall... Terang sungguh warna apple green tu kan? Tanjat ai masuk rumah ni tau.. Haha. Abaikan benda2 yang berselerak itu. Planning nak tukar hall jadi warna light purple. Ok ke nak match dgn warna mint green tu? Entahla. Hentam saja lah labuuuuuuu....
 
Errrr....buat sementara guna dulu lampu ni. Nanti Mr H dapat bonus kita tukar lain sikit. Cornish pun takde. Taktaula nak pasang ke tak. LED downlight tu semua esok2 kita fikir. Yang penting, rumah cukup ala kadar. Hihi..
 
 
Balcony + ampaian kain. Insyaallah nak pasang tiles. Simen dia pun dah pecah2 dah. Tapi kalau dapat tarik paip ke sini, letak washing machine & buat jadi laundry area pun ok gak ni..
 
 
Master bedroom. Romantik sungguh warnanya..kan?? Hihi. Mr H macam takleh blah sebab pink sangat! Muahahaha.. Plannye nak pasang wallpaper kat salah satu dinding. Maybe kat dinding yg ada tingkap tu.
 
 
Toilet dalam master bedroom. Lampu terjuntai tu menyakitkan mata lah! Aku nak tukar lampu kalimantang je kot. Pastu... nampak sticker bunga2 tu? Motif?? Hehehe... Ada sape2 tau cara nak tanggalkan sticker tu tak?? Kalau tau pls share ehhh.. Tq... :)
 
 
Bedroom 2. Akan jadi bilik tidur Eusoff aka Playroom. Ruang yg kecik ada tingkap tu aku plan nak buat open wardrobe utk eusoff. Cat stick warna ni je. Sebab elok lagi. Warna pun ok..
 

Bedroom 3. Insyaallah ada rezeki nak pasang tiles. Tapi mungkin bukan sekarang. Pakai tikar getah dulu laaaaa... Tak tau lagi nak tukar ke tak cat hijau tu sebab cat tu elok lagi..Plan asal nak buat storage/wardrobe room aka walk-in-closet. Hahahaha...hoverrr tak aku?? ;p

Bathroom kat luar. Tinggal kena pasang water heater je lagi. Tapi tu kemudian2 pun boleh. Sbb toilet dlm master bedroom dah ada water heater dah..
 
 
From hall menuju ke pintu masuk. Aku suka layout ni sebab bukan masuk2 terus nampak kitchen mcm kebanyakan apartment sekarang. Lampu bulat tu aku rasa biarkan jela dulu buat masa sekarang.
 

Dry & Wet kitchen. Sink yg dua tu aku suka. Tapi paip bawah ade leaking sket. Kena panggil plumber tgk. Huhu..Oleh sebab masuk2 dah ada kitchen cabinet maka buat masa ini kita pasrah je la dengan kitchen cabinet yg ada ni. Walaupun design tak up to date tapi cabinet ni semua still elok lagi. Jadi jangan membazir! 2-3 tahun lagi kita tukar pintu je la. Hihi..

Perkara paling menyakitkan mata aku kat dapur rumah ni...motif lampu camtu?? Hahahahaha... aku mintak Mr H tukar lampu kalimantang je. Sebab...tak faham aku motif lampu 3 bola camtu. Dengan warna kuning. Aku mmg tak reti nak masak dalam suasana romantik2 camni. Nak masak kena terang dan clear. Hehehe..
 
Dry kitchen aku kecik je sebenarnya. Ngam2 dapur je. Hob dah ade jadi tinggal beli dapur gas je. Kalau ada rezeki nak pasang tiles kat sini jugak. Maybe pasang tiles kat dinding tempat masak tu skali. Sebelah dapur ni aku tak sure lagi untuk letak fridge or washing machine sebenarnya. Kalau ikut cabinet atas tu mmg ngam2 untuk fridge tapi kalau tgk kat paip (kat gambar bawah) mcm untuk washing machine..
 
Ni yg aku still confuse. Kalau letak fridge & washing machine kat sini mcm sempit sangat pulak. Tapi kalau boleh tarik paip ke balcony, washing machine boleh letak sana. Fridge kat sini. Then paip ni aku nak letak sink kecik utk aku basuh2 masa masak. Motif nak byk2 sink?? Hahaha..
 
 
Tak taulah nak cakap banyak nak kena buat untuk rumah ni ke tak. Tak macam rumah baru, kitorg dah tak banyak keje nak buat. Most things dah ada. Tapi banyak touch-up kecik2 la. Macam toilet bowl tu kena tukar tank untuk 2-2 toilet, cat sikit2, pasang wallpaper kat feature hall, tukar kipas, pasang aircond, pasang tiles kat balcony, wet kitchen ngan bilik ke-3, etc.. Banyak benda kecik2 la..
 
Untuk deco2 pulak..aku cakap jujur, sekarang mungkin takde rezeki lagi. Insyaallah kitorg siapkan benda2 basic dulu untuk rumah ni. Beli perabot ala kadar je. Ikut kemampuan. Sebab kitorg kalau boleh tanak berhutang. Insyaallah ada rezeki baru tambah lain2..
 
Memandangkan rumah aku kecik, maka aku kena belajar dari sifu2 mengenai susunatur rumah yg sesuai untuk aku. Konsep rumah aku minimalist. Dan2 lah minimalist kan? Padahal cakap je la ko tak mampu nak beli mcm2 perabot. Kah3...
 
 
Nak pindah bila pun xsure lagi. Mula2 plan hujung tahun/awal Januari 2014 ni. Tapi.. perabot satu apa pun takde lagi. Rumah pun tak basuh abis lagi. Cat & wallpaper dah beli tapi entah bila la nak pegi cat & pasang wallpapernye tu. Mr H busy je manjang. Bila nak pindah camni?? Hehehe..
 
Inysaallah nanti2 aku update pasal rumah ni lagi yeeeeee..... :)


Comments

  1. Alhamdulillah..happy for you..rumah ecah lagi kecik..xde pon balcony...hehe..yg penting boleh duduk satu family..nnt ade rezeki beli yg besor lg...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq dear...betul tu.yg penting 1family kan?ada rezeki insyaallah boleh beli lg besar.. :)

      Delete
  2. yayyy! dpt tgk rumah ko..hehe..
    happy for u dear..
    xpe..slow2 jek..
    ai pun br nk apply rumah mmpu milik..sobss..
    hope ade rezeki laa.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq malin!! housewarming aku xjanji sbb mcm aku cakap,visitor parking xbyk..
      tapi kalau ko nak dtg, jemputlah dtg bila2! tapi tggu aku pindah dulu la.haha..
      untung weyh johor buat rumam mampu milik camtu..
      kat sini semua rumah dah tak mampu milik dah! -_-'

      Delete
  3. Wah bestnyer dah ada rumah..Tahniah..bole la deko-deko lepas ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq dear...insyaallah kalau ada rezeki..hihi.. :)

      Delete
  4. happy ber-deko.good luck.tak pe rumah kecik nanti ada rezeki beli lagi yg lain.hat ni buat sewa laks.hiks.

    ReplyDelete
  5. tak per..perlahan lahan..insyallah..lepas ni mesti cantik kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah...tu la.pelan2 dulu.baru nak mula hidup kann..tq dear.. :)

      Delete
  6. rumah dah cantik nie.. memang colorful :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaha...mmg colourful kan?nak cat pun syg sbb cantik lagi.jadi biarkanlah dulu.hihi.. :)

      Delete
  7. Tahniah, ade gak rezeki beli umah sendiri, saya nie ntah la bile dpt beli umah hehe... anyway..Assalamualaikum, saya blogwalking kat sini, jemput datang ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la sy balik yer... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq dear...insyaallah ada rezeki tu nnt... :)
      i da follow blk ye.. :)

      Delete
  8. Wah..sronok! Tak kisahlah, kecik pon takpe, janji rumah sendiri

    ReplyDelete
  9. kitchen kabinet tu klu x ske kaler, cat kan aje. style omputeh seme surface klu dah x ske kaler diorg tutup dgn cat baru je. terus nmpk cm baru. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ni xle nak cat je..omputih bolehla sbb dorg guna kayu betul2. ni kalau nak ganti mmg kena tkr pintu.
      or tampal wallpaper ke apa atas tu.kalau cat xlekat..

      Delete
  10. utk bilik hijau..

    http://www.bhg.com/decorating/makeovers/before-and-after/room-makeovers/#page=19

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah bilik hijau tu takde problem sgt sbb bilik tu maybe buat wardrobe room je..but tq anyways.. :)

      Delete
  11. Malyn,tetiba nk comment bile baca post ni...best bila da bli rmh sndiri. Kck ke besar, tu x kesah. Janji bhagia. Buat sket2 yg mane pntg dulu, lg pon rmh ni cntik lg...best perasaan nk msuk rmh ni, wlpn pnt gler nk kmas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faraaaaahhhhh...kenapa kau baca blog ni?kenapa?kenapa????malu aiiiiiii...hahahaha
      Tq babe.tu la...bersyukur je dapat pindah rumah sendiri.kemas pun xabis lg ni.hihi..

      Delete

Post a Comment

Popular Posts