Sponsored Video : Let's help more children celebrate their 5th birthday!

Who didn't know the importance of cleanliness right? I mean.. especially with us, moms, it's like a second nature..right? Aku pun tak pernah fikir panjang2 sangat pasal tahap kebersihan sebab aku yakin aku sentiasa bersih. Hehehe.. I mean..kita cuba untuk bagi yang terbaik untuk anak2 kita kan? Bab makan, pakaian, toys, etc.. Even menjaga kebersihan tu pun sunnah Rasulullah & kita automatic dah di ajar mengenai kebersihan sejak dari kecik.

Sampailah Eusoff kena Rotavirus haritu. Rasa2nya takde mak bapak yang tak jaga kebersihan especially bila dengan anak2..kan? Tapi bila Eusoff kena Rotavirus baru aku macam tersedar. Mungkin rutin kebersihan aku tu tak cukup. Mungkin aku cuma nampak bersih pada luaran tapi yang tak nampak mata kasar tu siapa tahu..kan?

 

Sedih woi tengok anak terlantar sakit disebabkan penyakit yang sebenarnya boleh dielak!


Tak sampai hati tengok tangan anak dicucuk..


Sejak dari tu, aku mula lebih peka dalam bab2 kebersihan, kuman & virus ni. Sedih woi tengok anak sakit. Dan kau helpless..tak mampu buat apa2 untuk kurangkan sakit anak. Mak mana yang sanggup? Jadi.. marilah kita mengamalkan penjagaan kebersihan dan membasuh tangan dengan betul. Sebab..tahukah korang bahawa kebanyakan penyakit tersebar melalui sentuhan dari tangan ke mulut? Contohnya..Rotavirus.

Sekarang aku dah mengamalkan penggunaan sabun basuh tangan Lifebuoy. Untuk memastikan tangan sentiasa bersih & bebas kuman. Eusoff pun sama. Sebab dia jenis suka mengutip, suka masuk bawah kerusi, meja, tempat2 tersorok.. jadi sekarang aku amalkan membasuh tangan dengan Lifebuoy. Tak perlu gosok lama2 (sebab budak cepat bosan). Yang penting basuh seluruh tangan & celah2 jari dan bilas dengan bersih.

Sabun basuh tangan Lifebuoy
 
 

Lifebuoy Bodywash. Tapi yang ni Eusoff tak guna la. Masih belum sesuai untuk dia. But bagus utk adults especially jenis yg aktif ke sana sini & terdedah dengan public (contohnya naik LRT hari2 macam aku).
 
*Picture credit to Lifebuoy
 
Tahukah korang setiap 15 saat, seorang kanak-kanak maut disebabkan penyakit pneumonia dan cirit-birit yang sebenarnya boleh dicegah hanya dengan membasuh tangan dengan betul?? Tahukah korang menurut kajian, setiap tahun 1.7juta kanak-kanak tidak sempat menyambut harijadi yang kelima kerana jangkitan yang sebenarnya boleh dielakkan dengan menjaga kebersihan dengan betul? Mungkin pada korang itu semua macam tak mungkin..kan?? Takpe.. Jom tengok video ni dulu:


Mula2 aku pun macam pelik. Apehal dengan Utari ni kan? Meroyan ke ape duduk bawah pokok sorang2...ke pokok tu berhantu?? Imaginasi okeyh. Hehehe.. Aku tak dapat bayangkan kalau aku ada kat tempat dia. A constant reminder of the child you lose. Sedih weyhhh... Nak2 dah jadi mak ni aku memang sensitip sikit. Huhu...

Jadi sekarang Lifebuoy sedang melancarkan global kempen "Help a child reach 5" yang menyasarkan untuk membantu mengurangkan kadar kematian kanak2 di bawah usia 5 tahun melalui active promotion of health & hygine education. Untuk maklumat lanjut korang boleh pegi ke website Lifebuoy. Ada jugak video2 lain yang menyokong kempen ni. Korang boleh tengok di channel Youtube Lifebuoy.

Tahun lepas Lifebuoy telah mengambil Thesgora,India sebagai 'kampung angkat' dan dengan mengajarkan kanak2 cara membasuh tangan dengan betul, mereka berjaya mengurangkan kadar diarrhoea daripada 36% kepada 5% sahaja! Tahun ni menyasarkan Bitobe, Indonesia untuk diambil sebagai 'kampung angkat'.

Jadi marilah kita sama2 menyebarkan kempen ni untuk membantu lebih ramai kanak2 mencapai usia 5 tahun! Maklumat lanjut mengenai kempen ni boleh juga di dapati di Facebook Lifebuoy dan di Twitter Lifebuoy.

Jom ajar nak menjaga kebersihan & membasuh tangan dengan betul bersama Lifebuoy!! #helpchildreach5 :)

This post is sponsored by Lifebuoy but all thought are from my own. Just my 2cents..

Comments

Popular Posts