Aku nak berenti keje kat Embassy.

Harini aku happy sangat2. Sebab banyak sgt good news yang aku dapat.

Semalam aku ada interview with EU (European Union). For those yang tak tau, aku keje dengan Embassy. So dapat offer interview with EU, aku macam... OK. Pegi je lah.. So semalam aku dengan rilek & tenang pegi interview sebab aku macam takde harap apa2 pun. Aku memang happy gila dgn keje aku sekarang kan..

Lepas interview aku gelabah. Sebab..aku terfikir.. Kalau aku dapat offer tu macammana? Nak accept ke tak? Of course la salary yang dorang offer tu higher than Embassy. But benefit yang aku dapat kat Embassy mmg superb la utk aku.. So..aku 50-50..

Superior aku tau pasal interview with EU. And before aku pegi interview tu dia boleh cakap.. "I don't want to wish you good luck. Because I don't want you to go". Haha.. Comel jek boss ni..

Pukul 3ptg aku interview. Habis around 3.40pm.. Balik rumah, main2 dgn anak.. Pukul 5.30pm dpt call from EU. I got the job!! Oh em ji!!! Terus hati tak tenang.. Bincang2 dgn Mr H..dia macam berat nak bagi aku pegi EU. Tak tau kenapa. Aku pun still 50-50 lagi.. Malam lps baca Yassin pun hati xtenang lagi. Niat nak buat solat istikharah lepas tidokan Eusoff. Tapi dengan aku2 skali selamat jalan. Hahaha.. (Biasa terjadi ni. Hihi)

Pagi bangun, aku decide nak accept offer tu walaupun hati cuma 90% sure. Aku fikir..demi family. Demi anak. Aku kena korbankan diri sikit. Cuma aku still berat sebab if aku accept, aku kena training kat Brussels for 2 weeks. Adoilaaaa...camne nak tinggalkan anak ni?? -_-

First thing in the morning, boss datang jumpa aku tanya pasal interview. I told her I got the job and I might accept the offer. Lepas bincang2..dia mintak masa sekejap sebab nak bincang dgn Ambassador.. Dalam 20mnt lepas tu dia dtg balik.. and guess what? Embassy is willing to counter offer. Dorang up RM50 from what EU willing to offer. And to tell u the truth, the raise is A LOT for me. Seriously!! I'm getting like more than 40% raise in one month!!

Lepas bincang2 with Mr H...of course la Mr H prefer Embassy. With all the benefits & everything.. Ambassador cakap it's not a problem sebab dorg memang plan nak naikkan lg gaji aku next year so that setaraf dgn other EU countries. FYI, all staff dapat increment bulan ni. And based on performance, aku mmg dapat the highest percentage. So..dengan increment tu aku decide... Aku stay Embassy. Aku call HoA EU. Decline the offer.. He said thank you then that's all..

Dalam sejam lepas tu aku dapat call from satu handphone no. Aku ingatkan sape2 je. So aku jawab sambil lewa je.. Turns out, EU Ambassador call aku personally untuk tanya kenapa aku decline offer & basiccally pujuk aku!! Gila woiiii!!!! It is such a HUGE HONOUR!!


So politely aku decline. Again. He's a very nice man. Semalam masa interview pun dia sgt friendly. So now... hati aku tengah berbunga2. Even though aku x tukar kerja, aku still dapat increment or gaji yang setaraf dengan what EU has to offer. And on top of that, I got the honour of having an international country AND European Union offering me a job and literally persuading ME to work for them. Heyyyyy...kalau korang tak ke berbunga2 hati??

ALHAMDULILLAH YA ALLAH... :)

So here it goes...aku still keje kat Embassy lagi. Yeay!!!! Tapi..tadi tiba2 dapat email. Economic report. Bila bukak tu terus rasa nak nangis. Macam menyesal tak tukar keje. Ni ha email dia :

Tolonglah!! Aku nak anggap aku tak baca lagi email ni. Tak koser oiiiiii... 2.30 ni nak balik dah. Sakit otak akau kalau baca dari Google Translate. Sebab translation lagi macam haram kadang2. Huhu... Aku rasa aku patut masuk kelas belajar Swedish la. Adehhhhhhh.... -_-'

Comments

  1. rezeki memang macam tu emme... itu nama nya UJIAN. once dia datang, dia akan datang banyak-banyak. any kind of rezeki la, tak kisah lah duit ke, kebaikkan ke apa sahaja... so once u dah decided, u kena kuatkan semangat. dont worry, kalau rezeki tu memang untuk u... walau apa cara sekalipun, dia akan jadi milik u...

    btw, congratz... =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq babe..tu la.i pn xsangka rezeki nk dtg mcm ni pny cepat.. :)

      Delete
  2. bila baca cerita u ni terasa berbunga2 hati ok, macam i pulak yang dpt interview tu. u are such a lucky girl dear!! best nya bos naikkan gaji bila tau u nak pindah tempat lain, heheh. tahniahhhh (btw baru tahu u ni rupanya kawan dengan kawan i yang nama diyana bahari hahaha tu my besties a.k.a schoolmate :p)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..tu la.mmg happy.berbunga2 je hati.hihi..tq babe.. :)

      Oh yeke?? Diyana tu duly roomate kitorg kt uitm.dia yg ajar I main gitar dulu.hehe

      Delete
  3. Alhamdulillah. So happy for you!

    ReplyDelete
  4. bestnya... i da lama tak try interview.. kadang2 rasa nak gak cari job yg increase salary ni. tp bila fikir sini senang... rasa malas plak... hohoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..I pn camtu.xde fikir pn nak cr keje lain sbb rs best je keje skrg.tp tiba2 dpt offer interview.buat pn mcm main2 je.xsangka plak dpt.hehe

      Delete
  5. bestny malin.. aq yg bace pn bangga giler kot walau bkn aq yg dpt tawaran, phone call, increment tue.. hahaha.. tahniah babe.. rezeki ucop & adik die.. ehhh??!! ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...tq babe..adik ucop??insyaallahhhhhhhh... ;)

      Delete
  6. Congrats eventhough u tak tukar keje tapi u dapat incresement salary.. bestnya.. hihi

    ReplyDelete
  7. mak aih...seronok betul dpt naik gaji....yg sane pun sibuk dok pujuk2...huhu..pape pun tahniah la..

    ReplyDelete
  8. memang rezeki u ni emme.

    macam best jer tgk org dpt incriment bagai. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq babe.. Alhamdulillah.rezeki anak kot..hehe.. :)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts