Extreme parents...

2-3 minggu kebelakangan ni aku da start realize something. That there are 3 kind of people when it comes to their child: 
1) Yg terlalu extreme dgn penjagaan/kesihatan anak2
2) Yg tak peduli/ takde kesedaran mengenai kebajikan anak2
3) Yg ada ilmu & kesedaran tapi sentiasa in the middle, yakin dgn kuasa Allah.

Kenapa aku cakap pasal ni? Sebab sejak masuk 3rd trimester aku mula join group2 dekat FB. Untuk dapatkan ilmu, belajar dari experience org lain, tambah kwn,etc...Niat aku, aku nak belajar utk anak2 aku. Sebab aku takde mak. Kdg2 nak belajar dari MIL, dia pun bukan didedahkan sgt dgn ilmu2 mengenai susu ibu,vaksin, etc... Tapi aku still belajar dan ikut petua2 yg MIL yg aku bagi. Macam contoh dia suruh kerap minum air kelapa masuk 3rd trimester ni. Aku search & tanya2 jugak org lain kebaikan & keburukan minum air kelapa masa pregnant. Kalau xde apa2 yg membahayakan kesihatan, aku buat. Kdg2 xde kebaikan pun petua or pantang-larang tu. Tapi sebab dia tak dtgkan mudarat, aku ikut. Bukan sebab aku percaya pantang-larang sangat. Tapi sebab nak jaga hati. Sebab aku masih hormat orang2 tua. Selagi benda tu tak bertentangan dengan agama, takde salahnye kite buat kan?

Lately aku didedahkan dgn 2 perkara or topik hangat :
1) Susu ibu (BM) vs Susu Formula (FM)
2) Vaksin anak vs Tak vaksin anak

Aku orang2 yg menyokong penyusuan susu ibu. Sebab aku yakin dengan kebaikan susu ibu. Tapi..jangan salah faham. Aku tak merendah2kan org2 yg bg anak dia FM. Sebab aku dulu pun minum FM. Mak aku keje masa aku kecik2 dulu plus takde pendedahan mengenai susu ibu. Tapi adik aku fully breastfeed. Sebab masa tu mak dah berhenti keje jadi masa dia mmg utk anak2. Adakah aku menjadi bodoh mcm lembu dan adik aku menjadi genius? Tak. Kami sama. Sebab dibesarkan oleh ibu yg sama. Perangai, tabiat dah tentu lain-lain sebab kami individu yg berbeza tapi kami masih pegang nilai2 yg sama. Takde beza pun aku dgn adik aku.

Aku kagum pada org2 yg masih berusaha utk BF baby despite busy,keje,susu kurang,stress,etc...tapi aku masih respect pd ibu2 yg dah cuba everything tapi tak berjaya dan terpaksa topup / beralih pada FM. Sekurang2nya mereka dah cuba. Rezeki tu Allah yang tentukan. Bukan kita. Yg aku kesian pd ibu2 yg tak nak mencuba langsung. Bahkan ada yg sanggup pam & buang susu yg melimpah2 tu dari beri anak hak mereka. Susu ibu tu hak anak. Sebagai ibu, itu tanggungjawab kita utk bagi pd anak. Tapi bila susu takde, itu rezeki yg Allah tentukan. Jadi kita kena redha...

Utk ibu2 yg berjaya BF anak2 pulak tak perlulah pdg rendah pada ibu2 yg tak berjaya fully BF. Dorg masih seorang ibu yg nak tgk anak2 masing2 sihat & berjaya. Tak perlu hina ibu2 yg tak berjaya BF. Korg tau ke apa usaha yg ibu2 ni dah buat utk BF anak masing2? Beli pam beribu2,makan supplement, ambik milk booster, pam religiously...tapi kalau Allah dah kata rezeki tu takde, takde lah. Abis tu takkan nak biarkan anak tu kebuluran pulak? Islam tu mudah. Tak perlu nak susahkan ia. Selagi dia dah berusaha utk susukan anak, tanggungjawab dia dah lepas... Ingat lah, tak perlu hina org lain. Sampai masa Allah tarik nikmat susu ibu tu, adakah korg sanggup menghina diri sendiri?? (^_^)

Semalam aku baca thread mengenai vaksin ni. Yes. Dunia makin maju, perubatan semakin moden. Ada parents yg memilih utk tak vaksin anak masing2, ada yang merasakan vaksin ni perlu dalam dunia yg penuh dgn penyakit ni. Aku tak nak kupas kebaikan or keburukan vaksin. Tapi sikap parents ni sendiri.

Setiap side ada hujah masing2. Tapi...tak perlulah berapi2 marah & menghina the other side semata2 sebab kita tak berkongsi pandangan yg sama. Aku? Aku faham dan aku tau bahaya vaksin. Tapi aku masih akan vaksin anak aku. Cuma mungkin bukan fully vaccinate lah. Kenapa? Sebab aku menghidap Hepatitis B. Dan anak2 aku perlu vaksin tu utk mencegah dorg dari mendapat virus tu. Tapi utk vaksin2 lain, aku masih perlu tau kebaikan & keburukan serta source utk vaksin tu sendiri sebelum agree utk vaksin anak aku.

Jadi....adakah org2 yg support vaksin akan cakap aku bodoh sebab pilih vaksin2 tertentu je? Atau...adakah org2 yg tak support vaksin akan cakap aku jahil sebab masukkan virus2 bahaya dalam badan anak aku? Setiap parents nak yg terbaik utk anak masing2. Aku & suami tak terkecuali... Tapi kita kembali lah pada Allah. Segala-galanya ditentukan Allah. 

Ilmu & rezeki ni pinjaman Allah. Bila2 masa je Dia boleh tarik balik. Tak perlu mendabik dada hanya sebab kita ada ilmu yg kita rasa org lain tak ada. Bijak kah kita berbanding Ibn Sina? Hebatkah kita berbanding Nabi Muhammad SAW? Jangan cepat melatah hanya kerana kita tak sependapat atau sehaluan...

Sebagai orang Islam, hargai lah pendapat orang lain. Kalau kita tak sependapat pun, tak perlu bermusuhan. Senyum & doakan yang terbaik. Sebab pendapat orang lain tak semestinya salah & pandangan kita tak selalunya benar... Doakan kita sama2 dapat jalan yg terbaik. Insyaallah...

Aku? Masih lagi menanti kepulangan Mr Hubbee..... dan masih pening memilih breastpump yg mana. Otak kuat menyokong Freestyle. Tapi hati macam lalang bila dgr mcm2 nasihat orang/kawan2. Mungkin aku patut solat istikharah utk memilih breastpump yg patut dibeli... Hehehe... Extreme tak aku?? Keh3.... ;p

Comments

  1. setuju.
    kalau kita berpegang dgn satu2 hal, xperlu nk bodoh2kan org yang x sama pegangan dengan kita. ilmu allah luas, dunia allah luas, semua bnda mesti ada pr n cons, kita sbgai parent mmg nk yg terbaik utk anak kan.. jadi sama2 doa moga apa yg kita dah o akan buat untk anak, akan jadi yg paling baik.. my 2 cent ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu dear...sedih tgk ada parents yg terlalu extreme or taksub dgn satu2 benda sampai bergaduh2 sesama sendiri..

      Delete
  2. sokong sgt entry ni...takpe, kita teruskan belajar & gali ilmu...mana yg baik & buruk, kita nilai sendiri...apa pon keputusan yg kita buat, semoga semuanya yg terbaik utk kita :) terbaik utk kita tak semestinya terbaik utk org lain kn? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.sbb kita semua ada dlm situasi yg berbeza..kan?

      Delete
  3. wah..sungguh serius n3 ni..haha..betul..kdg bengang gak ngan org yg extreme sgt ni..kita buat ikut pd keadaan kita..the best pada org tu xmungkin the best utk kita..masing2 ada choice so xyah pertikai cara org lain.
    dear-air kelapa tu bagus utk kurgkan selaput2 kat kulit especially kulit kepala masa baby lahir.yana pun br start minum 3rd trimester tu pun seminggu sekali je.akak ipar kata dia mmg start minum bila masuk 6 bulan..mmg bersih kepala baby xd kerak2..(faham ke bahasa ni..hha)..tp lupa nak pesan kat yana katanya..xkisahla yg penting tau gakla kepentingan air kelapa n sempat la minum..xsabar tgu baby tiap2 mlm berharap kl terbangun da pecah air ketuban..kahkah =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...entry memberi pendapat.sbb tgk mcm ramai sgt yg extremist skrg ni.sampai bergaduh2 pulak.pelik betul...

      aah.psl air kelapa 2 pn i tau lps google,tny doctor,tny org lain...tapi klau xde kebaikan pun i minum jugak.sbb sedap je..hehehehe..

      ala..kite berbeza la yana.i tiap2 mlm cuak kalau air ketuban pecah.xready lg nak bersalin b4 hubby blk.nak tunggu dia balik jugak kalau boleh...manja x?hehehehe ;p

      Delete
  4. emmm...aku biasa2 jek.... x extreme pun..keh3..

    ReplyDelete
  5. Yeszaa.i suke entry ni....ape yg u cakap mmg btul..

    ReplyDelete
  6. ohh my... i ggogle bout vax n bumped to your blog . mmg ada dear , in fact dorg ni very annoying.... . anti-vaccine + taksub susu ibu..... . sigh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts