My Free Antenatal Class...

*Lama gila baru nak up entry. Keh3...*

Al-kisahnya aku pegi Antenatal Class yang dijalankan di Hospital Penawar. Gigih menyeret Mr Hubbee sekali. Antenatal Class ni adalah free yea..Macammana aku boleh terjebak walaupun baru 3months preggy? Sebenarnya aku buat check-up kat Hospital Penawar tu. Then masa tunggu doctor, nurse tu offer nak pegi x. Dia cakap Hospital Penawar offer 2x setahun. Yg 1st bulan Februari 2012. Yg ni 2nd class. Dia suggest suruh pegi je sbb xkena bayar pun. Mr Hubbee kata ok je sebab free kan. Kalau xpuas hati nnt boleh pegi Antenatal Class kat tempat lain pulak.




Maap le...gambar masa dalam kelas tu xde snap pulak. Lupa. Hehe.. Class ni dijalankan dari pukul 8.30 pg - 12.30 tghari. Kire ok la setengah hari pun. Da free takkan nak byk cekadak ye tak? Hehehe.. So far aku rasa class ni setakat basic ok la kan? Ada 5 part which is pasal :
  1. Nutrition & penjagaan ibu hamil & bayi
  2. Rawatan & penjagaan bayi
  3. Breastfeeding class
  4. Exercise utk ibu hamil & selepas melahirkan (breathing technique masa bersalin pun ada ajar jugak)
  5. Insurance for baby (& family)
(aku x ingat exactly tajuk2 dia tapi lebih kurang camni la tajuk2nya...)

Sangat bertuah sebab dala class free, dapat goodie bag & free lunch lagi! Lunch pun chicken chop ok. X beragak aku makan! Hehehe.. Utk mummy yg bertanya soalan dapat lagi extra gift. Aku tak tanya apa2 sebab rasa mcm rendah diri gitu. Org lain dtg dgn perut besar, anak 2-3org.. Aku perut pun xnmpk lagi (masa tu). Keh3...

Goodie bag yg aku dapat... :) 

Snap masa kereta bergerak. tak semenggah. hahaha... ;p

Nasihat aku...silalah pergi ke kelas antenatal terutamanya utk first time mummy to be. Dapat jugak lah ilmu sikit2. Kalau ada kemusykilan boleh tanya doctor terus. Tak payah bayar consultation fee. *cheapskate! Hahaha*

P/S : So far aku paling suka breastfeeding class & exercise class tu. Siap ajar husband apa yg dorg perlu buat masa wife nak meneran tu. Siap ingatkan husband suruh remind wife masing2 cara bernafas masa meneran & kalau boleh bernafas sama2 ngan wife... (Baru kau tahu susah ke senang nak control nafas tu. Nak meneran tu sure lagi sakit.Tahu?)

Comments

  1. rara teringin nk g klass neh.tp xtau bila ada lg.

    ReplyDelete
  2. insyaallah kelas ni selalu je ada.cuma kdg2 kena byr la.
    ni pun rezeki dpt pegi free.walaupun xcomprehensive sgt tp berbaloi la jugak.. :)

    ReplyDelete
  3. X SABAR NK ATTEND class ini. :)

    ReplyDelete
  4. Tak sbr nk pi class ni... Huhu.. Tp blum ada rezeki...

    ReplyDelete
  5. Mmg digalakkan utk pregnant mom dtg kelas ni. byk yg kite boleh bljr...especially kalau anak pertama...so kalau ada rezeki join la antenatal class.berbaloi walaupun kena byr sekalipun... :)

    ReplyDelete
  6. bestnya free! takpa pergi awal2, sebb ada info pasal nutrisi. sgt sesuai dah to attend.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts