Review : Disposable diapers mana pilihan hati korang? Mamypoko jatuh no 2 untuk aku...

Masa aku bersalinkan Eusoff dulu, balik dari hospital naik penuh bonet kereta. Sebab macam2 jenis sample aku dapat. Dari berbagai2 brand FM, sampai sample dettol, johnson's baby, feminine wash, supplement... dan yang paling besar sekali...sample diapers. Macam2 brand kitorang dapat. Tu belum lagi dari hadiah/hamper yang orang bagi, yang kitorg saje2 beli, sample dapat masa shopping/baby fair... Maka Eusoff memang dah try bbbaaaaannnyyyaaaakkkkkk brand. Meh aku review satu persatu. Hehe..

(Pssttt....disclaimer awal2. Apa yang sesuai utk anak aku tak semestinya sesuai utk anak korang ye...Setiap baby kan berbeza.. Hehe..)

First of all... aku just bagitau dulu... Eusoff takde masalah kulit sensitive ye. Setakat umur dia 10bulan ni, diaper rash pun tak pernah kena. Setakat merah2 sikit tu ada. Tapi lepas sapu diaper cream sekali terus hilang..


Mamypoko

Wajiblah semua ibu bapa tau Mamypoko kan? Review aku..mmg bagus. Berbaloi dengan harga. Masa lahir aku beli saiz NB utk Eusoff. Saiz Mamypoko ni besar sikit dari brand2 lain. So saiz NB maybe lebih kurang saiz S brand lain. Lahir2 anak aku mmg dah tembam sikit. So maybe saiz NB brand lain tak muat utk Eusoff.. Cumanya dalam hari Eusoff kerap poopoo. Maka kejap2 kena tukar diaper. 1 pek tu kejap sangat abis.

Until now aku memang sentiasa pastikan Mamypoko punya stok sentiasa ada. Eusoff dah pakai saiz L dah sekarang. Almaklum,peha besar. Hahahaha... Serapan Mamypoko mmg terbaik. Kalau pakai untuk malam mmg takyah bangun tukar dah. Pagi baru aku tukar. Hehe.. Kalau keluar jalan2 pun better pakai Mamypoko. Sebab kalau berat pun baby still rasa kering, xrasa basah.

Akan tetapi!!!! Ada satu brand yang aku lebih fall in love berbanding Mamypoko. Cuma jarang beli sebab jarang ada sale. Hampeh. Hahaha... Nak tau brand apa??

 

BabyLove Night Tape

Aku memang seriously sukaaaaaaa gilaaaaaaa BabyLove ni! Tapi yang Night Tape tau! Bukan yang biasa. Absorbancy dia sama dengan Mamypoko. Tapi permukaan dia lagi lembut. Pakai kan Eusoff pun elok je. Takde bulky sangat. Tang peha pun tak ketat. Kalau diaper dah berat pun masih kering lagi. Selesa je aku rasa (Macamlah aku yg pakai kan?Keh3..). Yang ni pun aku pakai time malam (sebab malas nak bgn tkr diaper) atau time keluar jalan2 je.. Serious aku lagi suka BabyLove ni dari Mamypoko.

Aku mula try BabyLove ni sebab ada offer masa Baby Expo kat MidValley dulu. 3pek RM100. Aku borong lah!Sekarang tinggal lagi 2pek kat rumah. Tapi size XL. Huahuahua...tak beragak beli sampai XL terus. Kah3... Sebenarnya BabyLove Night Tape ni lagi mahal dari Mamypoko. Ada sale tu pun dah RM33.33/pek. Kalau takde sale?? RM39.90 tak silap aku. Tak tau la kalau da naik lagi. Hehe.. Mamypoko kalau sale dapat RM28/pek (Baby Expo) or RM30/pek (sale biasa). BabyLove ni dari company yang sama dengan PetPet. Tapiiiii....jarang benar nak sale. Hampeh!!

 

PetPet

PetPet ni aku pakai dari Eusoff dalam hari lagi. Sampai sekarang aku still guna lagi. Sebab dia murah. Keh3... Mak bukan orang kaya nokkk... Masa dalam pantang Eusoff keje nak poopoo je. Sejam sekali aku tukar. Mampus kalau pakai Mamypoko je. Haha..

PetPet ni aku pakai siang. OK lah sebab MIL aku tukarkan diaper every 3hours. So takdelah terasa sangat. Absorbancy not bad. Tapi material dalam tu kasar sikitlah. Aku rasa utk baby yang kulit sensitif maybe tak sesuai kot. Eusoff bontot macam kulit kayu gamaknya. Pakai kasar camne pun still ok.Haha..

PetPet ni satu je yang tak best.. Kalau lambat tukar (lebih dari 3jam gitu).. Dia mula berbau. Serius tak best bila anak kau bau hancing kan? Jadi kena la tukar selalu. Tapi sebab dia murah, kita redha.. Hehe..

 

Huggies Dry

Eusoff try Huggies Dry ni masa dalam pantang. So far aku rasa diaper ni ok. Bolehla.. Tapi cutting kecik. Untuk anak2 yang debam tak sesuai sangat. Eusoff pakai sampai merah2 peha dia. Haritu dapat sample lagi. Aku try lagi. Pakai size L pun tak sesuai. Peha dia lagi merah. Sebab ketat kot. Kang pakai XL bulky sangat dengat bontot pulak. Absobancy not bad. Harga pun not bad. Middle range.

 

Pureen Dry5 Premium

Aku try sample yang dapat dalam hamper. Tak habis pakai pun. Satu keping buang camtu je. Cutting kecik. Untuk anak aku mmg kesian tgk sbb peha merah2 bila pakai. Absorbancy tak bagus sgt. Boleh rasa basah kat bontot baby. Lembab je. So aku rasa mesti tak berapa selesa sangat.. Ni yang premium tau. Kalau pakai basahan, tukar 2jam sekali boleh la. Tu kalau baby kecik. Kalau yang dah besar sikit, dah lasak aku tak tau la kan...

 

Pureen Dry5

Yang ni pun aku try sample punya pek. Lagi tak habis pakai. Cutting sama kecik macam Premium. Absorbancy kurang. Asal pakai je bocor. Last2 aku malas nak pakaikan dah. Hehehe..

 

Huggies Total Protection
 
Cutting yang ni ok sket. Tang peha tu lebar sikit. Tapi design cam tak bape comel la utk aku. Keh3... Design pun main peranan okeyh?? Hehe.. Absorbancy ok. Tapi kadang2 terlepas, bocor jugak. Aku pun tak faham kenapa. Aku try sample masa Eusoff baru lahir pun camtu. Aritu dapat sample lagi masa Baby Expo pun sama jugak. Aku rasa sebab design dia la. Kalau anak laki kan bebird dia kalau salah parking mmg boleh bocor la. Sebab belah pelekat tepi tu tutup sikit je. Kalau korang pakai diaper ni korang faham la kot. Hehe..

Tapi anak2 SIL aku memang pakai brand ni. Dorang aku tgk ok je.. Maybe sebab perempuan kalau lasak pun bukan ada bebird yg bergerak2 dan berubah hala tujunya. Hahahahaha...

 

First Choice Conventional

 Brand dari Cold Storage. Yang ni aku beli pek paling kecik sebab masa Eusoff umur 3bulan, kitorang keluar sebab ada hal dari pagi sampai malam. Boleh pulak time tu Eusoff pegi buat hal poopoo berkali2, kencing sampai tembus, muntah, etc.. Masa keluar tu aku siap bawak spare 3keping diapers, 2 pasang baju (mana la aku tau kena bawak lagi banyak.1st time ada anak kecik kan...hehe). Last2 kena beli sehelai lagi baju,tukar on the spot & diaper First Choice ni kat Cold Storage,The Gardens. Huhuhu...

So far, absorbancy so-so. Cutting kecik. Material keras. Pakai utk emergency ok la. Tapi hati2 kalau kulit baby korang sensitive. Aku abiskan pek ni cecepat sebab Eusoff macam tak selesa je pakai. Setiap 2 jam aku tukar walaupun Eusoff dah besar sikit masa tu. Tak perlu pun tukar 2jam sekali.. Hehe..

 
Drypers WeeWeeDry

Aku suka sebab corak dia comel2. Hehehehe... Macam biasa la..aku guna sample yang dapat je.. Absorbancy ok. Cutting not bad tapi peha kecik sikit. Eusoff kena pakai 1 saiz besar so peha tak merah. Tapi bila 1 saiz besar jadi cm terlondeh kat bontot. Cam bulky gila. Tak sesuai utk baby yg tembam kot. Anak BIL aku pakai yang ni. Elok je. Comel je corak2 dia. Warna ceria! Hehehehe...

 

Diapex Easy

Not bad. Kualiti sama lebih kurang PetPet. Absorbancy pun sama. Aku baru try yg Easy je ni. Tak try yang Premium lagi. I wonder kalau Premium punya kualiti sama dengan BabyLove ke tak.. Cutting ok. Kat peha pun tak ketat sgt. Ni perbandingan Eusoff pakai saiz L ye.. Cutting lebih kurang PetPet. Corak comel jugak.. Mula2 aku rasa brand ni cam..eh?Diapex?Brand apa ni?Kotex ke? Macam tak berapa yakin giteww.. Hehe.. So far berbaloi la dengan harga. Murah jugak. Cuma aku tak perasan dia ada problem bau macam PetPet kalau pakai lama ke tak.. Mungkin takde la kot. Sebab aku tak perasan. Hahahaha...

 

Huggies Ultra

Sample lagi dan lagi. Hahahaha.. Yang ni best. Sebab lembut & kering compared to Huggies Dry atau Huggies Total Protection. Cutting pun not bad. Takdelah peha Eusoff merah. Tapi aku takde beli lagi yang ni. Apesal tah. Sebab mahal sikit kot. Yeke? Tah. Aku pun tak tau harga dia.Hehehe..

Yang kat bawah ni brand2 yang aku tak pernah try. Tapi mungkin satu hari nanti nak try. Korang2 yang da pernah try brand2 kat bawah ni silalah bagi review kat aku. Kalau tak best tak payah la aku buang duit beli. Hehehehehe...

 
Whoopee
 
 
Diapex Premium
 
 
 
Pampers (Brand ni ada lagi tak eh? Aku dengar ada tapi takde jumpa plak)
 
 
 
Chikool (brand ni susah nak jumpa kat Mesia kot)
 
 
Cutie Dry (Macam comel je..Hehe..Ni brand baru dari pengeluar Diapex)
 
 
 
Goo.N
 
 
Tesco Choice
 
Kalau korang pernah guna brand2 lain yg takde pun meh la kongsi. Aku ni suka mencuba. Hehe.. Nasib baiklah bontot Eusoff tu kebal sikit so takde masalah sangat la tukar2 diaper. Hehehe.. Sekarang ni siang Eusoff dah start pakai pants type pulak. Sebab MIL aku tak larat nak tangkap dia bila nak pakaikan diaper. Kesian kat MIL so kitorg beli yg jenis seluar pulak. Senang sikit utk MIL aku. Tapi time2 lain (bila aku or Mr H yang pakaikan) dia still pakai diaper biasa lagi. Yang pants ni pun dah try a few brand. Yang ni nanti2 aku buat review yeeeee.... :)

Comments

  1. betol! babylove night tape memang berbaloi!
    serius kering wlupn pakai dr pukul 9pm-6am..hehe
    baru je dpt sample, sgt ok! terus nk continue babylove night tape

    skrg ni pakai huggies dry je, hihi drypers bocor, petpet keras sikit utk baby i..hehe
    momypoko of coz terbaik sblm ni..hehe tp klu pakai siang mlm jd momypokai..haha

    pernah try Hey Baby dpt hadiah kwn hubby bg 1pack, xbest cpt penuh pastu berkantung berat lg 1 material sgt plastic..susah nak bukak..guna x habis pun..huhu

    byk betol u dh try..heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa.ok2.dah tau la camtu.takyah try Hey Baby.tq utk info tu.hehehehe..

      mmg la banyak da try.tapi banyak yang sample je. ataupun rembat orang punya (kwn2,anak2 SIL & BIL,etc..). Ataupun beli pek plg kecik. Saje.. Sbb suka nak mencuba. Nasib baik kulit Eusoff xsensitive. Hehe..

      Ni rasa nak tukar dah. Tanak guna PetPet.sbb xbape gemar bila berbau kalau pakai lama. Tak sure lg nak tukar brand apa. tu mtk review org2 tu.hehe..

      Delete
  2. so far princess guna mamy poko.pet pet ,drypers,huggies cm xok,sbb merah,peyerapan x sempurna.ewahhh~ mcm iklan pulak.kalau mamy poko princess ok pulak.tp dh nk masuk setahun ni.mcm nk tukar.baby love? hmm mahal jugak eh.xnk lah.cuba yg lain lah try tgk~

    ReplyDelete
  3. Aah..mamypoko mmg best. Tp kalau rara try BabyLove tu nnt tau la nape kite lagi suka BabyLove.
    Tapiiii...tu la. mahal sikit. Dala jarang ada sale. hampeh tul.hehehe...

    PetPet tu pakai sbb murah & cutting sesuai je..tp dah plan nak tukar jugak ni..tgh fikir2 nak tukar brand ape..
    Nak tukar yg murah2 je. Sbb kalau pakai Mamypoko siang malam mmg mamipokai. Hehehe..

    ReplyDelete
  4. ayu dulu waktu baby nia pakai whoopee,ok...pakai malam pun xbocor...sebab nia pun xpernah lagi tidur malam,kencing bocor...tak tau lah sbb dia kurang kencing or pampers ok..huhuhuhu..sekarang pakai petpet,paling ok so far tuk nia,size L ok,xbesar,xkecik tuk nia..pakai drypers nia merah2,pakai huggies,ayu paling xsuka sbb cepat bocor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. whoopee ok eh?tu la ada kwn yg ckp ok gak.xpernah try lg..maybe boleh try pek kecik dulu pasni.hehe.tq.. :)

      huggies cepat bocor kan??tu pelik. eusoff pun camtu.tp anak2 SIL takde plak.tahla..mungkin xsesuai ngan eusoff kot.pet2 mmg ramai yg pakai.sbb dia murah & not bad kualitinya.kira berbaloi dgn harga la.. :)

      Delete
  5. i pernah try whoopee dgn diapex premium..iman mcm bontot eusoff gak,bontot kayu agknye.hahaha.sofar dh sethn 9bln bleh kira bpe x je kne rash.itupn sikit n ltk cream sekali dh baik..

    whoopee bg i ok tp time die kck2 dlu le..dh besar ni i rse mcm cpt bocor plak dgn iman.maybe iman lasak agknye..husband pn xbpe suka brand ni.asal tah.haha
    diapex premium i try sample gak.tp bg i mmg ok sgt.cume cutting die besar cket..tp ok sgt le i rse.sbb pkai mlm2 xyah tukar.huhu.cuma tu le i xpkai sbb bg i still mahal yg premium ni.hahaha.
    skrg iman pkai drypers je pn dh ok.mlm2 pn xyah tukar xpe.maybe die xbyk kencing kot dh bsr cket skrg.cuma pg if mandi lmbt berat le.hehe..petpet pkai jgk tp pkai siang je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alohhh...whoopee bocor gak ke?eusoff lasak gak ni.hmm..maybe try pek kecik dulu kot.tgk camne..

      hehehe..nnt nak try jugak la diapex premium tu.kalau harga dia murah dari mamypoko tp kualiti sama boleh tukar dah.mlm2 pakai diapex je...minyak naik harga jadi kita kena belajar berjimat.haha.. ;)

      Delete
  6. anak i wpn dh sthn msih size M.hehe sbb keding. dnt buy whoopee! kecik. n bocor selalu.serik. so far petpet2 i letak kt nursery. mamypoko pants kt rumah. hehe.. diapex ok ms i dpt sampel.baby love pn ok! :)
    drypers design lawa tp nipis. huggies pn sama. i tatau nape huggies and drypers ni nipis bebenor.mmgla xbocor tp cm tah xbest la nipis.haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yeke??whoopee tak ok?hmmm....tergoyah pulak.tak jadilah try whoopee.try diapex premium je la nnt.haha.. tq lisa! :)

      aah.design drypers lawa.tu je point penting.hahaha..yup.drypers dgn huggies nipis.tp eusoff pakai huggies kadang2 bocor so cm xbest plak...

      Delete
  7. aien gne dyrpes je..masa newborn..juwita pkai..beso sgt..trus tukar dyrpes je..tp ingt nak borong momy poko lah hujung minggu nie..ada espo..hihihihi...
    serius best babylove.ritu ada masa espo,tp tkt x ok..x beli..klu ada..memang nak blilah..
    tq syg bg info..;p
    klu x,x tau tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..welcome.takpe.kte sharing2 info...
      so boleh tau ape yg ok,ape yg x..xdela membazir beli..kan?
      Try la babylove.kte mmg sukaaaaaa..tp xtau la org lain kan..hehe
      babylove kalau bkn time baby expo mahal tau!beli time expo je baloi.huhu..

      Delete
  8. mikhail dah 1Y3M still M Size..keciknya mikhail..heee..
    iols dah try whoopee and diapex premium tu..TAK BEST..sila jgn try..lg2 anak lelaki yg semakin beso, kuat kencing..hehe..babylove night tape pun dah cuba..mmg best juge..tapi rating nye no 2 la selepas mamypoko..kalo mamapokai, mama beralih pd babylove night tape..hahaha..
    mamypoko tetap NO.1 di hati mama mikhail ni..the best!! utk mama2 pemalas mcm i, boleh la pakai mamypoko sbb xyah tukar selalu..ngeh3..
    selalu aku bli kat aeon or tesco..beli yg jumbo size... dpt lah sepeket RM41/RM42 (M66)..berbaloi2..
    mcm aeon slalu bt slaes buy 2 RM83.00..bt stok kat umah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Almaklum ye malin..peha ucop tebal. Size m mmg terseksa peha dia.hahaha

      aku lg prefer babylove.sbb kualiti semua sama dgn mamypoko.thn pakai lama2 jugak.tp lg extra sbb dlm dia lembut dr mamypoko.tu je.lain sume sama.

      aah.aku mmg slalu guna mamypoko je la.sbb mamypoko je rajin sale.babylove haremmmmm...mahal dr mamypoko weyh!!pek yg medium tu mamypoko br rm33-rm34,babylove da rm40!!membunuh!!huhu..rasa rugi pakai yg mhl2 sgt sbb letaknya kt bontot jugak.pastu buang jugak..lg2 sbb eusoff kulit xde problem and kitorg pn rajin tkr..

      jimat selagi boleh. Minyak nak naik harga lagi ni woiiiii!!!!hahahaha

      Delete
  9. Hi nknshare jgak pengalaman guna pampers mcm2 brand ni..ank i dr kecik guna drypers.satu ari ad promoter promote diapex,x thn kna pujuk belilah diapex easy utk siang n diapex premium utk mlm..easy nye quality sama ngn drypers.premium nye plak blh challenge mamypoko.mamypoko pon selalu beli klo ad sale.so sampai skrg la pakai diapex.mmg ok.lepas i x kje ni sje survey2 pampers yg murah2.nk bajet kos.tgk cutie dry,kebetulan dlm beg mmg ad stanby diapex easy.mcm sama je.cuma yg bezanya corak ngn pita pelekat je.so skrg mmg pakai cutie dry.jimat n berbaloi2.

    ReplyDelete
  10. Wife pun baru place order online fitti ni RM26.90/pek, beli 3 pek terus sekali dengan 1 set botol susu philip avent RM119.90, dapat diskaun RM30. Harap2 minggu depan sepupu saya dapat terima for her baby. Wife nak p beli by hand payah takde transport dan nak p hantar lagi turun naik bas leceh, nasib ada LAZADA murah dan jimat lagi selalu ada offer tambah2 place order by mobile. Beli hujung minggu Jumaat - Ahad selalu dapat diskaun RM30.

    ReplyDelete
  11. Jom pakat beli online kat 11street.my. Hari ni beli untuk PetPet M76 RM20.33 after less discount coupon RM 11 dan payment by Maybank card entitled less lagi 12%. Consider mula giler dapat harga serendah RM20.33.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts