Exanthema subitum or 3 Days Fever...

Bape hari tak update blog. Huhu... Sape2 yang tengok FB or stegrem aku tau lah yang Eusoff tak sihat bape hari ni. Kronologinya begini :


9 September 2013

Tengah malam masa bangun utk susukan Eusoff, aku rasa badan dia panas sikit. Dedar je.. Takdelah panas pun. Aku bajet mesti jangkit dengan cousin2 dia ni sebab anak SIL aku 2-2 demam+selsema. Budak2 tu boleh kata everymonth mesti demam or sakit. Kalau tak 2-2 mesti salah sorang. Tapi selalunya Eusoff tak jangkit pun. Kadang2 je dia macam nak jangkit tapi tak jadi. Hehe.. Aku takdelah risau sangat masa tu..

10 September 2013

Aku pegi keje macam biasa. Balik keje MIL aku cakap badan Eusoff dedar sikit. Pastu macam nak selsema.. Aiseyh.. Takpelah... Aku pun bukak baju Eusoff nak mandikan dia (Aku mmg tetap akan mandikan anak kalau badan dedar pun. Sebab dengan cara mandikan lah baru suhu dia boleh turun. Sila jangan cakap pasal pesan orang tua2 jangan mandikan anak kalau demam or selsema. Mandikan mmg wajib. Cuma jgn mandi lama2. Faham?).

Bukak je baju Eusoff alih2 aku nampak belakang dengan perut dia ada bintik2 merah. Aiks??? Eusoff pun macam merengek2 sikit. Aku tunjuk kt Mr H ngan MIL & FIL. MIL & FIL aku cakap macam kena demam campak ni. Tapi dorang pelik apesal Eusoff demam xtinggi pun sebab selalunya budak akan demam dgn suhu tinggi dlm 2-3hari before bintik2 tu keluar. Dorang terus suruh Mr H pegi beli air kelapa fresh. Alang2 tu sila beli lebih utk maknya sekali. Alasan? Kalau Eusoff tanak minum nanti maknye minum then breastfeed dia. Keh3...

Ni lah rupa bintik2 kat badan Eusoff tu:
Maafkan perut boolatt itu. Hehehe...
 
11 September 2013

Aku serba salah nak pegi keje ke tak pagi tu. Tapi MIL & MR H cakap pegi je la keje sebab demam Eusoff tak tinggi pun. Dedar je. Tapi dia selsema & batuk sikit. Makan still macam biasa tapi dia tanak minum air kelapa or air masak. Susu botol memang kurang lah. Tapi yang aku perasan dia kuat gila breastfeed. Naik lembik aku sebab lapar je. Terpaksa aku makan. Keh3... Alasan lagi kan? Hehe..

Petang aku cepat2 balik. Demam dia da naik sikit tapi memang xtinggi. Cuma dia melepek sikit lah...Tapi kesian pulak aku tgk Eusoff. Sebab cousin dia lagi sorg pun demam & that little girl lagi manja & asyik nangis, merengek je.. so MIL aku takleh bg attention kt dia sgt. Balik2 aku tgk Eusoff duduk depan tv sorg2,a bit sulking. Bila nampak aku balik terus bercahaya mata dia. Alahai anak..kesian kamu ye.. Takpe. Mummy ada...

Petang tu aku mandikan dengan epsom salt. Bagi dia berendam agak2 5-10mnt dlm epsom bath then bilas. Lepas tu sapukan calamine lotion utk kurangkan gatal2 dia.. Eusoff ni kalau dah tak sihat manjanya ya ampunnnnnnnn..... Mummy ngan Daddy takleh buat apa2. Nak berpeluk saje!

Lepas 2-3 kali muntah, suhu badan dia dah turun sikit. Tapi malam tu aku still sponging la. Masalahnya budak ni bukan nak ada apa2 kat kepala dia. Cool fever pun nasib baik tampal kat tulang belakang. Kalau tak selamat dia makan! Hehe.. Ni rupa orang tak sihat yang tidur menonggeng :


Kawan aku cakap maybe hidung dia tersumbat. That's why dia prefer tidur camtu. Ok... Pelik2 lah kamu ni anak.. Hehe..
 
12 September 2013

Aku still pegi keje sebab nak siapkan report gaji tapi dalam hati risau2 jugak. Nak bawak dia pegi klinik, suhu tak tinggi pun. Aku ingat nak bawak pegi klinik balik keje tu. Tapi bila baca berita pasal anak kena dera pengasuh, anak meninggal kena himpit kereta..tiba2 aku rasa bersalah pulak. Terus mintak dgn bos aku nak balik awal.

Sampai rumah aku ingatkan nak terus bawak pegi klnik tapi Eusoff tidur pulak. Pastu MIL aku cakap demam dia dah kebah dah. Kadang2 je dedar sikit. Pastu bintik2 tu pun dah naik penuh sampai tapak kaki, tapak tangan, leher & pipi dia. MIL paksa minum air kelapa dia minum sikit je. Padahal sedap kot! Takpe2. Biar Mummy minumkan. Hehe.. Mr H pun balik awal. Tapi bila tengok Eusoff dah ok sikit Mr H cakap bawak gi klinik pun xguna sebab dah takde ape2..

Lepas bangun, mandikan Eusoff dengan epsom salt lagi. Then sapu calamine lotion. Aku tengok dah takde rupa orang sakit pun! Dia punya aktif sampai sakit2 badan aku mengelola dia sorang! Buat penat aku je risau2! Hehe..



Bintik2 dah sampai tapak kaki... Kaki dah disapu calamine lotion..

Budak sakit makan biskut beras. See? Muka berbintik2 jerawat. Dah tak hensem dah Eusoff nih! Hahahaha...

Ni rupa orang sakit ke ni?? Berselera je makan! Hehe..

13 September 2013

Dah sihat dah... Bintik2 tu still ada. Tunggu masa nak hilang je.. Selsema,demam,batuk semua dah hilang. Alhamdulillah... Tapi Eusoff tidur xlena sangat. Asik bangun nak mengempeng je. Mummy yang terseksa jiwa raga. Harini pegi keje dengan mata panda & kepala senoneng... Adehhh....

Nak tau Eusoff sakit apa? Aku rasa bukan demam campak (measles). Sebab symptom2 dia tak kena. Ni symptom2 yang aku dapat dari Wikipedia :

"The classical signs and symptoms of measles include four-day fevers [ the 4 D's ] and the three Cs — cough, coryza (head cold), and conjunctivitis (red eyes) — along with fever, anorexia, and rashes. The fever may reach up to 40 °C (104 °F). Koplik's spots seen inside the mouth are pathognomonic (diagnostic) for measles, but are not often seen, even in real cases of measles, because they are transient and may disappear within a day of arising.

The characteristic measles rash is classically described as a generalized, maculopapular, erythematous rash that begins several days after the fever starts. It starts on the back of the ears and, after a few hours, spreads to the head and neck before spreading to cover most of the body, often causing itching. The measles rash appears two to four days after the initial symptoms and lasts for up to eight days. The rash is said to "stain", changing color from red to dark brown, before disappearing."

See?? Ini bukan demam campak. Boss aku bagi tau in Sweden demam ni dipanggil 3days fever sebab demam dia 3 hari je. Lepas tu terus baik. Aku rasa bos aku betul. Bos aku bagi nama demam tu dalam Swedish tapi bila aku gugel 3days fever, aku dapat nama tau nama sakit ni. Which is.... Exanthema subitum. Its a bit different than Roseola Infantum (Sixth Deisese) yeee... Next entry aku cite2 okeyh?? :)

Comments

  1. oh first time tau pasal 3 days fever ni. i pulak kene gegata skrg ni. seksa giler :(

    ReplyDelete
  2. Alahai kesiannya budak comel pipi bolat ni... Cepat sembuh. Ketak ketak tangannya. Geram. Huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts