Hiatus..hiatus..does this mean i'm back???

Byk yg aku nak story..aku tau dalame x buat entry kt blog ni. Barula aku fhm nape blogger2 yg da or br jd mak jrg2 up entry.. anak da mendominasi masa yg terluang. Entry pengalaman bersalin pn aku xabis2 taip lg... (ampunnnnnnnn......). Hehehe... Byk yg aku nk cite...

1. Pengalaman anak pertama. Bahagia ke jd mak? Yes. Gembira ke setiap hari? Not exactly. Why? Sebab bkn mudah nak jaga satu nyawa. Gembira, ya. Tapi campur bimbang,sedih,marah,penat,kecewa,stress...semua ada. Tapi...BAHAGIA DAN REDHA JALANI SEMUA TU? Of course!!!

2. Perjalanan breastfeeding yg tak berapa mudah. Bumpy, i guess...

3. Aku hampir meroyan. Like seriously meroyan. Rasa nak give up. Rasa diri mcm tak berguna sgt2. Tak layak jd mak. Bgn tgh2 mlm pastu menangis2 sambil susukan Eusoff. Menangis mcm xingat dunia..

4. Hari ke 30, aku bentan. Sakit woooooo.... maghrib menggigil2 kesejukan,bdn kejang, urat 1bdn sakit gilaaaaaaaaa.... sakit mcm ko bersalin sekali lg. Peranakan bengkak, jln pn saaaaakkiiiittttt...huuuuu.... aku SERIK!!

5. Hari yg sama aku bentan, aku kena bengkak susu. SAKEEEEETTTTTT....lepas sebelah bengkak, bape hari lepas tu sebelah lg bengkak. Gila ah!! Aku pump breast yg bengkak tu boleh dpt 7oz walaupun aku br pas df Eusoff! Masa aku bentan+bengkak susu tu, mlm time aku tgh sakit2 tu aku abiskn ms lbh sejam utk pump 2-2 belah breast dan lepas kosongkn 2-2 blh aku dpt lbh 10oz!! Mana aku x kena bengkak susu, Eusoff menyusu dlm 3-4oz tp aku supply 11-12oz. Oversupply. Hehehe...

6. Aku tgh menghadapi dilema. MIL aku da bercakap2 nak tmbh nestum dlm susu Eusoff sbb die mcm kelaparan. Normal la baby laki kuat menyusu kan?? Aku tgh berusaha nak mensaiko laki aku utk memahami bahayanya bg baby bwh 6bln mknn walaupn nestum cair2 cmpr dlm susu. Yg aku risau MIL aku ada bgtau yg dia bg anak2 SIL aku nestum senyap2 campur dlm susu (FM) sbb SIL aku berkeras xnak bg anak2 die mkn b4 6bln...adehhhh.... Risaunya hati.. Depan MIL aku senyum, dlm hati Allah je yg tau.....

7. Aku dlm perbincangan nak buat 1 keputusan besar demi Eusoff. Mudah2an Allah permudahkan semuanya... Insyaallah..

K lah. Ada masa aku sambung cite dgn lebih detail ehhhhh.... Da nak sampai masa Eusoff menyusu. Aku kena minum air panas (milo, horlick or hot chocolate b4 susukan die. Sebab tu lah dia bam-bam. Keh3....). Till then!

Peace, and OUT! (^_^)V

P/s: Here's our picture. On the last day berpantang. Day 44 y'all!!! ;D

Comments

  1. cepat2 kuar dari umah MIL!! haha..thats what i did...tp MAK aku sendrik yg nak bagi nestum..cecepat pindah umah...kih3..alhamdulillah...even mikhail mkn b4 6 mths, at least xdela 2 bln dah kena mkn nestum..mikhail start mkn mase 5.5mo...hihih...

    ReplyDelete
  2. wah, menurut cerita u.insyaAllah susu u akan cukup sampai baby 6bulan n start solid.
    so kena proved Eusoff xkelaparan sbb susu u byk. Alhamdulillah.cpt2 pump buat stock time tgh meriah sakan ni..

    ReplyDelete
  3. alaaaa...awak...hati2 eh..kesian beby... kecik sangat lagi nk mkn nestum...

    ReplyDelete
  4. eusoff btoi2 bam bam. comel!
    u kena cakap face to face ngn MIL. bg dia faham.
    tolongla... kenapa la MIL PIL SIL BIL suka sgt interupt kita ngn anak. suka sgt kata anak lapar. x faham betoiii la.

    ReplyDelete
  5. aaaa...ngeri la MIL u ni..mcm hayati ckp tu knapa la sume PIL SIL BIL suka sangat la nak memandai dgn anak kita..tension2,.cepat buat stok..

    ReplyDelete
  6. Alahai sian sil u.msti die senang ht mil u jg baby die tnpa taw mil bg nestum kt ank die.so babe.jgnla bnarkan.paling tidak tungu 5 mon la kan...:) semua y u rs dlm bpantang tu normal

    ReplyDelete
  7. I pun kena baby blues, menangis tak tentu pasal. Tapi bestnya susu meriah.
    Tang nestum tu, kena husband you lah yang cakap kay MIL, tapi dia kena feel the same way dengan you, baru senang dia nak cakap kat mak dia.

    ReplyDelete
  8. Congrats akak! Comelnyaa baby.. smoga sabar menempuh motherhood hehe.. Bie belum kawen pon lagi tapi ada 9 anak sedara dah so boleh paham la serba sedikit situasi akak :)

    ReplyDelete
  9. Comelnyeee..sihat bam bam sungguhhhhhh...congrats and take care!

    ReplyDelete
  10. mcm yana mil pun strict jgn bg mkn awal.
    tp nmpak dia rimas sbb aisyah asik berkepit df.
    yela nk main ngan cucu 1st dia..haha
    tp mak sendiri yg beriyer suh bg mkn.
    bila nangis kata lapar..haha..
    sblm aisyah nangis mmg terus sumbat..sbb tu bambam..haha
    seronok sgt jadi mak.
    tension memula tu biasa..yana pun alami..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts