Jodoh...

Harini tetibe teringat sesuatu yang Along penah ajar aku. Siapa Along? She's my stepsister. Sama Mak, lain Ayah. But we're as close as any sisters are.With 15 years age difference kadang2 aku rase Along ni macam makcik pun ade. Perangai sebijik makcik2 kepohci tu hah! Petang2 keje die duk melepak depan umah sambil borak2,gossip2 dengan makcik umah depan,umah sebelah. Kadang2 gosip ikut tingkap dgn kakak umah belakang. Sudah2! Apesal plak aku cite pasal kakak aku nih?Lari topik betul.Hehehehehe.... ;P


Tetibe teringat masa aku sekolah menengah lagi. Along penah ajar aku satu doa. Tapi masa tu aku tak amik port pun. Lupa terus. Nak tau doa apa? Doa mohon jodoh yang baik. Aku tak ingat doa tu tapi yg aku ingat makna doa tu lebih kurang macam ni :

" Ya Allah Ya Tuhanku, berikanlah aku jodoh yang terbaik untukku, yang mampu membimbingku ke jalan-Mu, yang mampu menjadi ketua hidupku, yang boleh membahagiakan aku, yang menjadi ayah terbaik kepada zuriatku. Aku mohon padaMu jika aku dipertemukan dengan jodohku, segerakanlah dan permudahkanlah urusan kami dan jika lelaki itu bukan untukku maka hindarkanlah dia dariku."

Sorry. Ini apa yang aku ingat. Aku rasa makna doa tu lainlah. Ade lagi...Masa Along ajar aku tu, umur aku baru bape belas. Jangan cakap pasal kahwin ke jodoh, boyfriend pun aku takde (Tipu..Umur 14 ko da gatal berboyfriend kan Dosa tau tipu bulan puasa ni. Abis tu kalau bulan tak puasa tak dosa ke tipu?Hehehehe...)

Along bagitau aku, Mak Tok ajar doa tu kat dia. Dia amalkan doa tu lepas solat sejak zaman sekolah lagi. Pastu dia nak aku amalkan gak. Aku? Hampeh. Ke laut aku nak amalkan doa jodoh ni mase umur2 camtu. Hehehehe... Tapi aku percaya doa Along dimakbulkan Allah. Kenapa? Sebab aku rasa Abg Long (abg ipar aku) sangatlah baik orangnya. Mmg bahagia lah kakak aku! Biasalah kalau ade gaduh2 manja tu. Nama pun manusia. Takde sape yang sempurna. Tapi aku rasa Along dapat jodoh yang terbaik untuk dia. Bertuah kan?

Aku? Aku harap2 dia lah jodoh aku. Rasa macam nak amalkan doa ni tapi korg rase dah terlambat tak?Along start berdoa dari zaman sekolah lagi. Umur 24 baru jumpa jodoh dia. Bape bulan kenal, bertunang pastu kawin. Aku? Umur 14 da gatal ber'boyfriend'. Umur 16 jumpa sorg mamat kat UiTM lepas minggu orientasi. Kenal 2 hari terus kapel. Pastu lekat lak sampai 7 tahun da sekarang ni. Umur 24 da gatal nak kawin pastu baru teringat nak amalkan doa jodoh tu. Memang la da terlambat. Hahahahahaha.... Sesal dulu pendapatan,sesal kemudian tida gunanya.. (Ceh.berperibahasa plak aku nih!Hahaha...)

Takpelah. Aku mohon pada Allah semoga dialah jodoh terbaik untuk aku. Aminnnnnnnnn...... ;)

Aku nak kuruskan badan nih...Bulan puasa ni aku target turun 1kg tanpa senaman (Boleh gitu? Hahaha). Pasni nak turunkan lagi 3kg. Sempat tak before wedding nanti? Tapi Mr Fiance tak bagi aku trn banyak sangat sebab dia cakap aku macam tulang mase berat aku 46kg dulu (berat ideal bagi aku). Sekarang 50kg kau!!Tapi mase kenal dia berat aku 57kg. Kahkahkah...Pada muka dia dapat awek/tunang yang berubah2 setiap mase. Gemuk pastu kurus, pastu gemuk balik pastu nak kurus plak. Hahahahaha...

Aku nak beli VCO Catalyst tu lah..tapi tak tau nak beli kat sape. Korg tolong recommend sket sape yg jual VCO ni? Nak beli sebotol dulu. Try tgk camne....Kalau ade hasil kite tambah lagi!!! Hehehe...(Bulan2 puasa ni aku gila kah?Ahaks..)


P/S : Adik beradik aku ade 4 orang. Along, Akak (aku), Abang & Adik. Gelaran yg sengal menurut aku. Tak glamer langsung.Ikut turutan macam ape. Hahahahahaha..Ko ado?

Comments

  1. boleh amalkan doa tu, cuma kene ubah sikit.. ape yang penting, berdoa seikhlas hati dengan penuh rasa kehambaan.

    hihi.. 50 kg tu tak overweight lagi kan? maintain je lah kot... cmner boleh turun dari 57kg sampai 46 kg tu? jelesnya.. nak kurus jugak ni...

    ReplyDelete
  2. kalau u nak beli, n u area utara, emel dekat add ni.. naufalengine@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. dear kalau nak VCO.. try beli sini from DINIE.. http://www.ardinihumaira.com/. i da order 3kali from dinie.. price dia pun affordable.. siap ada free gift.. kalau masih available la.. i baru mkn 1week nie.. :D all d best!

    ReplyDelete
  4. yang penting kuat kan semngat n jaga kesihatan ye dear ;)

    ReplyDelete
  5. VCO leh turunkan berat badan eh? isk kena try ni.hehe

    ReplyDelete
  6. Miss Sunshine : insyaallah mudah2an doa kite dimakbulkan..kan? :) 50kg x overweight lagi tp xfit la body.rase cam boyak.hehehehe..Turun dari 57kg jadi 46kg tu xde ape2 petua.dia trn sndiri.tahla.ni yg susah bila nak trnkan balik nih.hehe

    Huda Luna, Anonymous & Renee Meoww : tq dearie...nnt i tgk2 nak beli kat sape vco 2.thanks 4 the info yea.. :)

    ReplyDelete
  7. kaklong : tq kaklong...

    cik asam jeruk : bukan turunkan berat je,bagus utk kulit, sengugut, sistem perkumuhan...try la search pasal vco catalyst ni.macam2 benefit dorg cakap.testimonial pn ramai yg cakap bagus.. :)

    ReplyDelete
  8. vco catalyst ni boleh naik kn berat bdn x,hehe ;)
    nk google sat psl vco..

    ReplyDelete
  9. nurul izayani : vco xle naik or trnkan berat but die boleh tlg dapatkan berat bdn ideal..leh x camtu?hehe... :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts