Downgrade hidup??

*Entry bebelan hidup*

Aku rasa semua orang nak hidup dia makin lama makin senang, makin better. Takde sape yang nak hidup makin susah..betul tak??

Tapi lately ni aku asyik terfikir nak downgrade hidup aku.. Korang percaya tak??

Bukan aku nak hidup susah ye.. Tak.. Aku nak downgrade taraf kehidupan aku. Sebab sejak-sejak ni aku asyik terfikir.. Tak kira berapa besar pun gaji aku & hubby takkan pernah cukup kalau kitorang sentiasa upgrade dari sehari ke sehari.

Macam contohnya.. dulu masa baru-baru kahwin, aku pakai Viva je. Bulan-bulan baru RM250. Road tax & insuran baru berapa ratus je. Sekarang pakai Peugeot. Bulan-bulan dah tentu bayar lagi mahal dari Viva..kan? Sekarang Mr H cakap nak tukar kereta lagi. Maybe nak amik MPV or SUV sebab nak tambah anak. Confirm-confirm bayar lagi banyak..kan?

Sama jugak dengan rumah. Rumah aku kecik je. Murah je. Tapi sekarang Mr H dah mula cakap-cakap nak cari rumah lagi. Rumah yang lagi besar. Nak mula cari sekarang sebab nanti tunggu completion dah makan tahun..kan? Rumah lagi besar confirm2 bayar lagi mahal..ye tak?

Sekarang ni aku rasa macam nak cut semua expenses yang tak perlu. Sebab..untuk apa kan? Orang mesti cakap makin lama mesti la nak pakai kereta lagi besar, lagi mahal. Tapi..untuk apa?? Untuk tunjuk kat orang? Untuk berlagak??

Kalau dari Peugeot aku tukar kereta 2nd hand, maybe Exora or Alza..confirm ada yang mengata..kan?? Tapi..untuk apa aku nak kisah. Betul tak?? Sebab dari situ aku boleh jimat baaaannnyyyyaaaaakkk. Lagi banyak jimat, lagi banyk aku boleh saving. Betul tak??

Sama jugak dengan rumah. Aku puas hati je dengan rumah sekarang. Cuma kena buat renovation sikit la. Tapi Mr H macam nak buat rumah sekarang as an investment je. Beli rumah lain then sewakan rumah ni. Hmmmmm...

Sebenarnya banyak yang nak kena fikir bab2 macam ni. Maintenance, repairs, etc.. Tapi pada pendapat aku la kan.. Aku lagi suka hidup aku tak nampak mewah. Macam sekarang.. ada je yg perli2, sindir2.. cakap aku & hubby ni kedekut. Kalau ikut gaji kitorang mampu beli rumah lg besar & mahal. Kalau ikut gaji kitorang boleh beli segala2nya yang lagi mahal. Tapi..pada aku apa gunanya?? Aku hidup bukan nak puaskan hati orang.

Both me & my husband are accountants. Jadi bab financial ni mmg benda yg sgt crucial utk kitorang. Rasanya tak salah kalau keje accountant tapi hidup macam orang keje kilang..kan? Nampak macam hidup susah, tak mewah macam kawan2 lain..tapi savings berkepuk2 sape tahu kan?? Kah3.. OK. Itu hanya angan2.

Ada kawan aku pernah tanya macammana kitorang beli rumah lelong, bayar downpayment dengan macam2 tunggakan kena settle, lawyer's fee & everything tanpa keluarkan duit EPF. Jawapannya? Savings. Aku & hubby korek semua savings yang ada. SEMUA. Savings semua lebur untuk beli rumah & pindah rumah. Sekarang kitorang start dari almost zero balik. Sakit? YE. Perit? YE. Tapi sekarang kalau kitorang jual rumah yang ada ni pun dah dapat 40-50k atas angin.

Dan dek kerana kami kena bermula dari almost zero lah aku rasa nak sangat2 downgrade segala2nya. Downgrade kereta, cara hidup, pakaian, everything. Supaya kami boleh cepat2 kumpulkan savings lagi. Aku tak nak hidup kitorang macam orang bergaji accountant. Aku nak family aku hidup berjimat macam gaji kitorang masing-masing cuma 2k sorang. Boleh tak eh?? Tolong doakan aku istiqamah. Sebab dalam family ni aku lah yang paling banyak membazir sebenarnya. Hahahahaha

Comments

  1. malin... aku orang yang susah nak saving... uhuhuh sila bg motivate sikit... T__T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allene..bukan ku xnak memotivatekan org lain..tapi..diri sendiri pun kelaut!hahaha

      Mehla kite berjimat same2..anak makin besar makin baaannnyyaaaakkk nak pakai duit ni.huhuhuhu...

      Delete
  2. bak kata orang makin besar periuk nasi makin banyak kerak...huhu..

    ReplyDelete
  3. maybe kami tidak berada dlm situasi u dear..
    but, apa yg i boleh cakap kan, insyaallah mesti ade jln penyelesaian..
    kene kerja kuat lagiii...chaiyokkk!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. I don't mean downgrade tu bermakna boleh rilek2 xperlu kerja kuat..
      kerja kuat but if lg byk income, lg besar spending pun xguna..kan?
      I mean downgrade lifestyle. xperlu nak bermewah2, holiday trip sana sini, mkn kt restoran mahal2,etc..
      if income bertambah but lifestyle kekal macm tu maknanya lagi byk boleh buat saving..betul x? :)

      Delete
  4. betul ckp sis,expenses kalau boleh biar low dr gaji yg diterima tetiap bln..mcm sy,wat x peduli je bila mak mertua suruh bli umah lebih besar dr umah skrg..rumah yg ada skrg pun dah buat sy rasa betul2 bersyukur coz bkn nk senang nk ada rumah sndri..utk hidup 3 beranak dah lebih dr slesa dah,siap sy blh berlari2 dlm umah tu even umah teres biasa je..haha..xnak lah bli umah bsar2 pastu every month kna ikat perut coz nk byr hutang mahal2..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan?? kenapa nak nampak mewah, senang dpn org padahal dalam diam ikat perut kan?
      Kan bagus hidup selesa apa adanya..
      Asal cukup makan, cukup pakai..dah ok la tu.
      Ni gaji bertambah tapi hutang pun bertambah jugak. Apa gunanya...betul x? :)

      Delete
  5. i agree ...tp mungkin hubby u betul jugak.
    dia nak beli rumah lebih besar utk jangka masa panjang.
    bila anak2 makin besar, etc

    btw my point, ingt2 nak beli exora..my family members ramai pakai exora...baru, first hand lagi..
    tp setahun dua pakai, rosak teruk.mcm2 kena ganti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe betul bab rumah tu utk jangka masa panjang..
      but rumah yang ni pun xsampai setahun beli and anak pun kecik lagi..
      maybe yes in like 10years time. Tapi kalau beli rumah dari sekarang, we'll have double the expenses, two house to maintain, etc.. semua tu kena consider jugak tu..

      Bab exora or alza tu contoh je.. Belum betul2 confirm pun lagi. Hubby pun xtau. Sebab kalau ikut dia mmg dia xprefer proton or perodua. Hehe..

      Delete
  6. Betu tu. I pon rasa nak downgrade kereta. Sekarang pakai conti..next kereta nak pakai Avanza je ko (Avanza jimat minyak wei). Rumah pon beli apartment je. I tak nak jadi hous poor. Beli rumah mahal-mahal, duit gaji habis ke rumah, savings takdak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. High-5 rilla!! Hehehe.. U fikir sama macam I. Kan?Hehe..
      Those yg duduk luar KL especially our family xfaham maksud miskin bandar.
      Sebab kat tempat dorang RM300k dah dapat teres 2 tingkat. Kat sini dekat 1juta pun belum tentu dpt rumah teres. Hehehe..
      What's the point of living lavishly when you suffer in silence..betul x? :)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts