Anak dan mengandung (lagi)

Seronoknya aku dengar berita sorang, sorang kawan2/blogger/orang-orang sekeliling yang dah pregnant (or pregnant lagi). Seriously aku memang happy dengar. Happy for the parents-to-be. Tak kiralah ini anak sulung or kedua, ketiga, keompek dan seterusnya. Sebab setiap anak tu rahmat Allah kan? :)

Aku memang happy & eksaited (aku kan memang hoverr) bila dengar orang pregnant. Sebab aku sentiasa ingat macammana happy & eksaitednya aku masa mengandungkan Eusoff. Aku still ingat macammana sakitnya nak lahirkan Eusoff & macammana bersyukurnya aku bila Eusoff lahir. Dan aku gembira sebab parent-to-be tu akan rasa perasaan tu lagi. Kadang2 aku still rindu masa2 Eusoff dalam perut. Nak2 time dia mengamuk. merentan, tantrum.. rasa naaaaakkkkkk je masukkan dia dalam perut balik. Hahahahaha.. ;p

Tapi dalam pada tu, bila dengar orang lain pregnant kadang2 aku macam malas nak join. Sebab nanti mesti ada kata2 macam.. "Kau bila lagi?", "Eusoff da besar tu, dah boleh jadi abang dah", "Pasni turn kau pulak", "Kau bila nak tambah anak?", "Eusoff nak adik laaaa...", etc.

Aku bukan apa..aku malas nak jawab. Kadang2 aku takut jawapan aku buat orang rasa aku riak ke, tolak kuasa Allah ke.. TAPIIIIIII.... Aku just nak jawab jujur je ni.. AKU RASA AKU TAK READY LAGI LAHHHHHH..

Jadi, macam ni je lah.. Kalau Allah rasa kitorg dah ready, nanti Dia bagi lah tu.. Sebab Allah tu Maha Mengetahui. Dia lagi tau aku dah ready ke belum. Dia lebih tahu dari aku sendiri. Dia lebih tahu dari SEMUA orang yang bertanya ni.. Jadi kite serah kat Dia je..ok?

Aku bosan kadang2 bila orang tanya2 pasal anak ni. Setiap orang tu tak sama..ok? Kalau aku cakap aku tak ready nanti ADEEEEEEEEE je jawapan2 nak caras statement aku tu. Bab financial tu aku memang tak risau.. Insyaallah setiap anak tu ada rezeki dia masing2. Bab yang ni aku percaya sebab aku dah lalui sendiri.

Eusoff memang murah rezeki. Sejak ada dia, rezeki aku & Mr H memang tak putus2. Tapi TAK READY yang aku maksudkan tu sebenarnya more kepada mentally. Sebab kau ingat senang nak didik satu lagi khalifah Allah kat muka bumi ni?? Amanah tu woiiiii...bukan boleh suka2. Yang sorang ni pun dah banyak salah silap aku buat. Ada anak kena bg attention, kasih sayang ,masa.. Aku tak nak tambah anak semata2 sebab nak tambah anak je. Semata2 sebab nak berlumba dengan orang lain.

So..there. Korang2 pun kalau boleh janganlah bertanya2 je kat orang lain bila dia nak mengandung (lagi). Sebab seriously walaupun niat kita baik, tapi untuk orang yang kita tanya tu boleh buat serba salah tau! Sebab kita tak tau 100% kisah hidup dia. Mana tau orang tu dah berusaha mati2an tapi Allah belum bagi rezeki tu lagi.. Tiba2 korang asyik tanya2. Kesian dia tau!

Nasihat aku, buat bodoh je. Kalau orang tu datang, mengadu masalah..ko tolonglah tenangkan hati dia. Kalau dia bagitau dia pregnant, congratulate & be happy for them. TAPI....selagi dia tak cakap apa2, tak payahla korang sibuk2 nak tanya. Kadang2 niat memang baik, tapi jadi annoying tahu?? Walaupun family sendiri (kisah benar ni). Hahahahahahaha...

*Peace and OUT!!*  :)

Comments

  1. Eh, setuju sangat! I pon tak ready untuk second baby, dari segi mental, fizikal pon tak ready lagi. And betul u cakap, nak baby lagi ni, amanah tau. Bukan sebab nak baby sebab baby comel ke ape, serius takut tersalah didik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..kdg2 org buat mcm mengandung ni berlumba pulak.sape dpt baby dulu.padahal anak ni amanah besar kot.bukan boleh suka2..

      Delete
  2. Betul tu.i pun jnis x minat nk tnya2 kat org soklan2 cmtu sbb i sdiri pn x suke bl kne tnya..klu org tu nk bgtau,nnti smpai ms tahu la die bgtau,kan?

    lgsatu..btul tu Allah tahu apa y tbaik utk kite.kite da sedia ke x,Dia maha mengetahui.maha mngetahui dr serba serbi.

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..kdg2 masalahnya ada org ni ingat dia laaagggiiiii tau apa yg terbaik utk kita.kalau i mmg i jawab camtu je. Kalau Allah nak bagi nanti Dia bagi la.kan Dia lebih tahu? :)

      Delete
  3. Assalamualaikum kak. hehe sabarlah. in shaa Allah, sampai masa nanti Allah beri rezeki kedua. hehehe singgah menabung astrogempak sini~~~

    ReplyDelete
  4. Saya tak ready lagi nak ada baby baru 😣

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts