Rumah

Masuk keje pukul 8. Aku datang kul 8.15. Buat keje sampai kul 12.45. Then membuta sampai pukul 1.30. Masuk ofis terus update blog. Boleh?? Keh3...

Tetiba cek email ada email from Qatar on "GLOBAL DRY LAND ALLIANCE: PARTNERING FOR FOOD SECURITY". (-_-*) 

Taaaappppiiiiiiiiii.....ada sejam je before waktu balik. Takkan aku nak semakkan kepala baca proposal ni sekarang kan? Keje yang ada pun aku tak siapkan lagi.... Boleh tak aku nak abaikan dulu, Isnin baru baca? Tapi..Isnin pagi aku nak komen ape time staffmeeting? Alasan... "I haven't gone through the emails yet" lagi lah nampaknye... Kah3.. Sila jangan amik pekerja macam aku.

Baca tak status Fynn Jamal pasal harga rumah tu? (Kalau tak kenal siapa Fynn Jamal jangan tanya aku). Aku sangat2 setuju. Harga rumah kat KL ni mahal nak mampus! Kalau kat JB rumah harga RM300-400k still boleh dapat atas tanah, selesa. Kat KL? Hampeh.

Tu harga rumah. Nak beli kena ada 10% deposit. Katalah rumah RM350k,deposit dah RM35k. Lawyer's fee lah pejadah lain kena ada kurang2 RM5k lagi. Dah RM40k... Abis tu takkan kau beli rumah bodo2 kan? Lampu, kipas, cat,segala khazanah dalam rumah tu camane plak kan? Katelah total tu sume dalam RM10-15k. So kalau nak beli rumah kat KL busuk2 kau kena ada RM50-55k.. Kau ada sekarang? Ada??Aku confirm aku mmg takde RM55k. Ada yg suggest buat personal loan utk bayar deposit rumah. Aku tak setuju. Sebab apa? Rumah tu pun kau dah berhutang puluh2 tahun, deposit pun kau nak hutang jugak ke? Mane tak rakyat Malaysia ni jadi antara orang yang paling byk berhutang dalam dunia??

Aku ni ada masalah laki tak pernah hidup susah. Aku? Aku membesar duduk rumah flat beb! Setakat duduk rumah kecik aku takde hal punya. Aku pun takdelah mintak rumah banglo pun. Aku ajak laki aku beli rumah flat je dulu. Nanti dah ada duit kite beli lah rumah lagi besar. Upgrade sikit2.

Ehhhhh.....takde. Laki aku tanak rumah flat. Sewa rumah pun tanak. Nak beli Condo or Serviced Apartment terus. Harga kat KL dala mahal ya ampunnnnnnnnn.... 850sf pun dah dekat RM400k. Ni lagi satu masalah laki aku nih. Nak rumah dekat KL ok? Tanak beli jauh2 kat Rawang ke, Sg Buloh ke, mana. Nak yang dekat dgn ofis,dkt dgn rumah mak dia (sebab kitorg hantar Eusoff kat MIL masa keje).

Actually aritu kitorg ada pegi satu Ekspo Hartanah kat PWTC. Ada satu rumah ni.. RM350k. Elok lah. Selesa... Tapi dekat Semenyih. Dah bayar deposit dah pun... (Deposit 1% je ok? Mmglah kitorg mampu bayar dan2 tu. Kalau 10%? Jual bulu pun belum tentu kitorg mampu. Kah3..). Tapi bila kitorg pegi cari tapak rumah tu kat Semenyih.. balik tu dan2 laki aku cancel. Sebab? Jauh sangat... (-_-')

Then ada 1 apartment dekat Selayang. Dah pegi tengok dah. OK la..dgn harga yang murah takkan korang nak expect dapat Condo tahap KLCC. Condo kat KLCC tu sewa sebulan dah RM18k. Mana aku tau? Sebab bulan2 aku bayarkan sewa bos aku. Kah3..

Tinggal nak bayar deposit je... Last2 tak jadi jugak. Sebab? Bapak mertua aku tak suka. Dekat sgt dgn Pasar Borong Selayang. Takut nanti ramai Indon ngan Myanmar duk situ. Lagipun takut bising, busuk, jalan sesak,etc.... Tapi masa aku pegi tengok rumah tu takde plak nampak ramai Indon ke Myanmar kat situ. Cina ngan India adela.. Melayu pun ramai. Jalan sesak..standard lah weyyyy.. Kat Bulatan Bt Caves tu mana penah xsesak??

Aku ada sikit2 perasaan kannnn.... Macam Parents-In-Law aku tanak kitorg pindah dari rumah tu la... Sebab tinggal kitorg je yg duduk rumah tu. Adik beradik hubby yg lain confirm lah da duduk rumah sendiri.. Dan MIL aku pun dah bape kali cakap kat orang lain depan2 aku.. "Tinggal berlima ni je lah (FIL, MIL, Hubby, Aku & Eusoff). Kalau dorang balik JB, Eusoff takde sunyi je rumah ni malam2 ke hari minggu...". FIL aku dala siap renovatekan toilet tkt atas (yg kitorg je guna), besarkan bilik kitorg, besarkan balkoni depan bilik kitorg,tambah dapur, etc masa aku nak bersalin aritu. Puluh2 ribu jugak lah abis.... Macam nak kitorg tinggal lama je kat siniiiiii.....

Laki aku lagi macam lahabau... Begini ayat kureng asam dia.. " Takpe B. Kite duk sini dulu.. Mana tau nanti Mak ngan Pak wasiatkan rumah ni kat kite terus. Untung ape.. Rumah ni pun value sekarang da lebih 600-700k. Da dapat kite jual la beli rumah lain..". Keh3...Kurang asam ye kau bang.... Orang tua tu ada lagi ko da pikir nak bolot harta die. Cissssss.....

Tapiiiiiiiii..........Erkkkkkkk?? Adakah aku ditakdirkan duduk dengan mertua sampai bila2??? Allloooooooooohhhhhhhhh... tak best arrrrrrrr...aku nak jugak rase duk rumah sendiri. Huhuhu.... Ade sape2 ada rumah kat KL nak jual kat aku tak??? Aku nak yang murah2 je. Mahal tanak. Sebab kalau ikut duit yg aku ada sekarang... Reban ayam pun lum tentu aku mampu beli. Sebab ayam tgh mahal skrg. *Ehhhh???*

Comments

  1. naseb bek dpt duk kuarters kt bndr jb dkt ngan opis masing2..kalau tak, sure seben iols tulis blog mcm ko! hahah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu ahh...aku ngn muz mane ade kuarters2 ni..
      kalau ade pun aku tetap rasa muz tanak jugak..
      dia kan sombong berlagak nak beli rumah je tanak sewa2 nih..
      huhu... (-_-')

      Delete
  2. betoi akak..harga umah skang memang mahal pun..nak2 yang atas tanah..sy ni mampu tgk n survey jela...nak beli xmampu lagi.reban ayam pun xmampu..hihi...in sha Allah 5 tahun lg kot..situasi kita sama.sy pun duduk ngan mertua jugak.n adik2 bradik hubby pun ada umah sndiri..tu yg mak mentua nk ktrang stay ngan dye.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe2...akak faham situasi tu.same lah kite..mampu bersabar je la skrg ni..

      Delete
  3. samalah dgn husband..demand takmau duk flat. nak landed jgk. (utk sewa je pun padahal)

    aiyyaaa,kalau kami ni laki bini keje manager takpelah jgk nk beli rumah landed kat area KL atau selangor kan. tp husband tak ksah utk duduk hujung2 mcm batang kali, rawang etc. tp bini dia yg tak thn nk berulang. i keje kat kg baru pulak. sobs sobs

    end up duk dgn mertua and adik beradik beliau. baru 3 bulan kahwin. hopefully tak lama lah duduk sini. -_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. landed dik?? (confirm je aku akak kan?keh3..)
      mmg xmampu la kalau landed kat area kl.harga dia menggila2!

      kalau nak cari kat area semenyih tu murah2 lagi.rumah yg i ckp 350k tu 1.6k sf.besau lah utk harga dia..lagipun ada highway lekas tu kalau nak gi kl..laki i je yg sengal nak rumah dlm kl..

      takpe2..buat masa skrg marilah kita bersabar duduk bersama mertua..hehe..

      Delete
  4. just read this post. hehe. i myb nk jual our apartment kt puchong. 1027sf. hadap tasik. skrg area tu tgk develop.
    if u're interested can find me hehe :)

    khalisa_lisa@yahoo.com

    ckp kt husband u, puchong still in town hehe..mana tau dia interested. jem mana2 pn jem. semenyih, puncak alam yg ceruk tu pn jem huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lisa!!!! dengan pantas i telah pun menghantar email!!
      harap maap kalau email tu penuh dgn pertanyaan.
      mmg byk yg nak ditanya..hehehe..

      p/s : jual murah2 ngan i boleh?hehehehehe... ;)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts