Of My 3D/4D Scan @ 29 weeks...

Ramai m2b yg semangat nak buat 3D/4D scan. Aku pun same.. Anak 1st ko...sape yg xsemangat kan? Hehehe..Since last week ramai yg tegur ckp perut aku da turun (Gulp...). Kakak2 kt office cakap perut aku da tak bulat mcm belon dah. Hehe.. Aku tak perasan (of course la kan?) but since kakak2 kat office ni jumpa aku hari2 so aku caye je la apa dorg ckp tu.. Maybe sebab aku lasak sgt time raya aritu kot. Travel sana sini...so baby pun turun. Mmg bwh dada aku da rasa kosong pun tapi bila dgr org lain mention pasal perut da turun tu aku macam seriau pulak.... Huhu...

Jumaat 31 Ogos tu aku ke Batu Pahat. Dalam pada perut da turun tu boleh lagi ke Batu Pahat kan? Ngeh3....Then Sabtu ada Raya Gathering with my fellow highschool classmate. Gather kecik2 je... Seronok jumpe kwn2 sekolah. Masing2 menjoyah sampai sorg pun tak teringat nak snap gambar kan? Woi..korg ni xle pakai lah!!Hehehe... Masing2 da kawin, preggy or kelek anak. Kesian Ayu je sorg2 dtg solo. Hehehe... Then malam tu ada marhaban kat rumah so xde ke mana2..

Ahad pagi me & Mr Hubbee pegi ke klnik utk buat check-up. Alhamdulillah everything OK. Doctor cakap perut aku kecik (fine....sume org cakap camtu. Hehe). Tapi bila scan doctor cakap.."Eh. Anak awak besar la". Aku macam... "Heh??Perut kecik,anak da besar???".  EDD aku berubah dari 20 November ke 4 November. More than 2 weeks kot beza. Berat baby last month masa scan 682gm. But kali ni berat baby da 1.43kg! More than double?! Berat aku (yg aku risau2kan sgt tu) naik 2kg this month. Errrr....time puasa naik 3kg, tak puasa naik 2kg je?? Tapi Alhamdulillah la kan? Berat aku xnaik xpe. Yg penting berat baby naik. Hehe..

Doctor mention baby da normal position. Kepala dah kat bawah. Alhamdulillah..Kalau tak before ni tak pernah normal pun. Breech or oblique je.. then kena injection ATT or Kancing Gigi. Aku nyesal terlupa nak mention yg aku left-handed. Lupa yg injection ni sengal. Sudahnya tgn kiri aku sampai arini sengal/bengkak lagi. Susah nak buat keje. Berus gigi / pegang shower pun sengal. Macammana aku boleh lupa aku kidal nih?? (-_-')

Then hari semalam (Isnin, 3 September) aku & Mr H cuti so kitorg amik kesempatan anta kereta pegi servis. Then Peugeot shuttle kitorg ke Giant sementara tggu kereta siap servis. Sempatlah aku shopping brg dapur sket. Oleh sebab kereta lambat lagi nak siap, kitorg decide utk terus ke Johor Jaya Maternity Centre utk buat scan 3D/4D... Sape2 kat JB yg berminat nak buat scan ni...ni detail dia:


Dr. Wong Chuan Lun
Johor Jaya Maternity Centre
21,21A & 23A, Jalan Dedap 6,
Taman Johor Jaya,
81100 Johor Bahru, Johor
07-3553388

Harga = RM 160 (Mahal dari kat KL. I know...)
* Dpt CD + Gambar 2D + Gambar 3D

Review so far... tempat ni ok. Masa datang tu kitorg tunggu pun tak lama sebab doctor available & xde case lain. Doctor yg sopan + tells every details psl baby . Nurse pun mesra je..Aku puas hati la. Recommended for service!

Next...move on ke hasil scan tu. Mula2 doctor scan 2D dulu utk tgk keadaan baby. Jawablah soalan2 doctor, etc..Then doctor explain satu2 psl baby. Mostly aku da tau pun sebab doctor yg aku check-up biasa ni da mention da... Dr Wong mention baby normal, tulang kaki, peha, perut,tgn, jari... EDD 21 November. Eh????Balik semula?? (Mr H suke la tu. Hehe..). Berat baby 1.23kg. Ok....

Then Dr Wong mention pulak... "Baby u in breech postition. Kepala kat atas, punggung bawah. So susah utk buat 3D/4D scan. Lagipun u tgk sini...baby u tutup muka dgn tangan. Kalau kita buat pun u tak boleh nampak muka. Lain2 boleh nampak but u can already see from this (2D) scan".

*Owh baby..kan mummy da pujuk2 jgn sembunyi...kenapa la baby tutup muka dgn tangan pulak? Bukan setakat tutup..baby siap silang tgn depan muka! Memang sengaja taknak bagi mummy & daddy tgk muka baby ye?? Dah tu...semalam kepala baby kat bawah...macammana boleh pusing 180degree dalam semalam ni? Ikut perangai sape ganas sgt ni?????*

Kesimpulannya...aku tak dapat buat 3D/4D scan sebab baby sabotaj. Hehehe...Kecewa tak? Punya la panjang aku cite...last2 ending nye aku xde buat 3D/4D pun! Hahahaha... Dr Wong bg 4 gambar 2D tu..Although ada a few gambar yg aku pun tak faham gambar apa tu. Jantung? Perut? Kepala?? Entah...tapi part gender tu Dr Wong print jugak. Ngeh3....So aku dah 90% confirm gender anak aku. Hehehe... Dr Wong suruh dtg blk in 2 weeks or 1 month kalau nak buat 3D/4D scan lagi... OK. Fine. Mummy merajuk ngan baby sekejap. Hehehe....

Oh ye...dorg pulang blk RM160 tu but charge for consultation+2D scan yg aku rasa reasonable la...kot?Jgn tanya aku. Mr H claim blk ngan company dia that's why aku rasa reasonable je kalau kena RM160 pun. Keh3...

Mr H cakap baby saje taknak tunjuk muka sbb nak bagi surprise. Takut kitorg terkejut sebab dia comel sangat.. (Ok. Fine. Whatever...Perasan betul! Haha). Takpelah...kalau takde rezeki nak buat 3D/4D scan lagi pun mummy tak kisah asalkan baby sihat2 je..k? Jgn keluar cepat sangat. Mummy tak sampai hati kalau baby kena duduk incubator. Huhu~

Comments

  1. wahhh kalo bole claim, stp mmgu buat la 3d scan smpai baby tunjuk muka. heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha...melampau namanya tu.hehe...
      mmg boleh claim tapi leceh sebab kena pegi weekdays.time weekend confirm ramai.malas.hehe...

      Delete
  2. i suka tgk gelagat baby. comel sgt. mcm2 ragam kan. hik3.
    better awal2 pesan kat baby. insyaAllah dia ikut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?mcm2 perangai la baby ni.hehe..
      tu la...da pesan da awal2 tp nmpknye baby saje nk bg surprise..kena tggu+pujuk lagi la nak wat 3d/4d scan..huhu~

      Delete
  3. hehehe...ok best kalo g ngan incikSuami...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan??pegi sorg2 nnt touching lebih.
      kena tggu suami gak br best tgk same2.. :)

      Delete
  4. bestnye..x lme je lg..
    awk cek kat kk ke amalina???or klinik swasta??

    ReplyDelete
    Replies
    1. monthly check-up kat swasta je aien..tak pernah cek kt kk pun..

      Delete
  5. alahai..silang tgn pulak..aku dulu mase 1st buat pun dia tutup..kali ke2, dia showwww habes..hehe..mmg nmpk jelas! hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?saje je sabotaj anak aku nih..hehe..
      takpela.nnt kitorg pegi scan lagi.kalau 3x xde rezeki jugak mknanya mmg anak aku nak wat surprise la tu.hehe...

      Delete

Post a Comment

Popular Posts