Gedik, Manja or Pemalas?

Sebelum tu...aku nak tanya sape2 yg tau... Berapa eh cost utk pakej penjagaan lepas bersalin? Utk 1 or 2 minggu? Aku nak tau range harga je.... Kenapa? Sebab lepas bersalin nanti nenek aku yg akan jaga utk seminggu dua. Actually nenek mmg tukang urut but dah retired dah lepas ligamen dia koyak a few years ago... (ngeri tak dengar?hehehe...). Tapi sebab aku yg nak bersalin maka nenek agree tinggal ngan kitorg seminggu dua utk jaga aku + pakej lengkap. Siap tolong masak, mandikan baby, urut, everything lah... Best tak? Jeles tak korg?Ngeh3....

Masalah utama bila nenek yg nak jaga adalah...of course la dia taknak amik duit. Mana boleh kan? Kalau aku tanya confirm2 jawapan dia soh aku tanggung makan & minum pastu just anta & amik dia je. FYI rumah nenek kt Tampoi je. Duit minyak pegi balik pun xsampai RM10 gaknye... Aku ingat nak usha range harga kalau upah org yg jaga...so bolehla aku agak2 nak bg nenek berapa. Tapi sila jgn bitau nenek aku...boleh?? Keh3... ;p

Aku ada dilema nih....Ayah tetiba nak amik maid for 2-3 months utk jaga aku lepas bersalin. Actually plan aku lepas bersalin adalah seperti ini... Seminggu dua lepas bersalin nenek jaga aku & baby. Then Mr Hubbee & MIL akan dtg amik aku & baby dan aku akan menghabiskan pantang+cuti bersalin kat KL sebab kat JB xde org nak jaga aku. Ibu aku keje ye.... Tapi...tetibe Ayah nak amik maid utk aku pulak. Camne nih?? Ayah tanak bagi aku pantang kt KL ke ape??

Aku macam berat but Ayah cakap boleh bwk maid tu balik KL...errr. Perlu kah?? Aku rasa org lain bersalin jaga diri sendiri rilek je..Aku ni dala nenek jaga, lepas tu MIL plak yg jaga..Kena ke tambah maid?? Teruk sgt ke lepas bersalin tu? Takkan aku xlarat buat apa2 keje pun..kan? Lagipun Mr H pun ada...kan? Setakat basuh baju, tlg jaga baby, mandikan baby, etc....Takdelah teruk sgt...kan? Sape2 yg dah bersalin tolong bitau sket...

FYI aku adalah seorg introvert dan aku susah nak percaya org. Aku takut la dpt maid yg tahape2 ke, xle buat keje ke, menyakitkan hati ke...Tapi...aku terfikir jugak. Aku asik harapkan family jaga je... Adakah aku menyusahkan dorg??

And....Ayah sampai nak amik maid khas utk jaga aku & baby....adakah aku ni terlalu GEDIK, MANJA OR PEMALAS??

Comments

  1. lepas bersalin..waktu paling mencabar dalam seminggu 2 tu jer...tak kisah ar normal atau c-zer.. memang perlukan orang tuk tolong lelebih lagi suami atau family dekat..lepas jer2 minggu tu..semua ok..cume nak tolog masak jer ar.baby macmane susah dan meragam sekalipon..tetap kite gak yang gigih jage...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..mula2 mmg fikir camtu.tp berat hati plak nak ckp tanak kt ayah..
      xselesa la kalau org luar yg jaga kite.especially org yg xknl plak tu..

      Delete
  2. betul ckp aty tuh..2minggu pertama mmg mencabar..baby blues..serabot pun ade..mmg perlukan bantuan..tp after that, da bole adjust semua perubahan yg berlaku..cewahh..nothing to worry..wlpon mak aku jage mase pantang, semua benda pun aku buat sendrik..harusla belajar..kang duk sendrik jugak..huhu..masak jek mak aku tolong buat..heheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun ingat sume buat sendiri je..lagipun lps 2mggu aku blk kl kan..
      tapi ayah aku soh bwk maid skali..aku tkt MIL aku rs aku mengade2 je..
      org lain bersalin jugak tapi xdela nak ber'maid' bagai.hehehe...

      Delete

Post a Comment

Popular Posts