Sabar lah......

Haissshhhhh......2 je la yg aku mampu cakap kat diri sendiri. Semua orang ade 'dream wedding' masing2. Tak kira lah yg nak grand wedding, awesome wedding (macam cik reneemeow), garden wedding, royal wedding (ala2 Kate Middleton & Prince William) or just plain simple wedding. Aku pun tak terkecuali. Tapi seiring dengan masa yang berjalan...macam tu jugaklah terkuburnye 'dream wedding' aku...

Tak tahu nak salahkan siapa. Bukan salah ibu atau ayah yang cuma mahu yang terbaik untuk anak perempuan mereka. Bukan salah kakak yang ingin membantu adik perempuannya. Bukan salah saudara mara yang sekadar memberi pendapat mengikut pandangan mereka. Bukan salah kawan-kawan yang barangkali belum faham rumitnya nak berumahtangga. Bukan juga salah tunang yang masih belum memahami apa yang aku lalui....

Atas dasar nak jaga status, pilihan ayah semuanya menelan kos yang kdg2 labih dari apa yang aku anggarkan. Jemputan 3000 orang? Baik... Sewa 15 khemah? Baik... Doorgift VVIP RM15/person? Baik...Beras gune beras moghul faiza (RM42.50/5kg)? Baik.... *Speechless dengan Ayah*

Duit gaji bulan2 semuanya habis utntuk belanja kahwin. Aku cuba buat yang terbaik,cuba berjimat cermat...tapi susah untuk tolak permintaan Ayah. Sudahnya...aku jugak yang makan hati diam2. Kepala da pening mana nak cari duit lagi...

Aku punya idea sendiri wedding macammana yang aku nak. Tapi bila banyak sangat pandangan orang lain, nak tak nak kena ikut kan jugak. Paling utama...haruslah tanya pendapat Ayah. Every aspect of my wedding perlu dapatkan seal of approval dari Ayah (Ye. Saya anak Ayah. Saye tau). Dari doorgift, makanan, wedding outfit, deco...segala2nya perlu dapat approval Ayah. Bila fikir2 balik...ini sebenarnye dream wedding Ayah. Bukan dream wedding saya. Sighhhh...... (-_-')

Pandangan sedara mara & kawan2 (Ayah) lagila buat aku pening. Macam2 cadangan. Tapi bukannya semuanya praktikal. Lainlah kalau bagi cadangan dan sponsor skali. Itu mmg praktikal. Hehe. Yang ada tu kadang2 cume tau kritik je. Idea tu belum lagi nampak depan mata tapi da cakap xcantik, xlawa, xpenah dibuat orang, etc, etc...Macamla idea yang dibagi tu creative sangat? Kadang2 idea yang dibagi 2 idea 80-an. Praktikal kah? Mungkin. Kalau tema kahwin saya tu tema retro. Hehehe.. ;P

Along banyak bagi nasihat. On planning for the wedding, on married life.... Sebab Mak dah takde. Jadi automatic Along takeover responsibility utk guide aku. Walaupun aku ada Ibu, tapi most responsibility Mak dah jadi responsibility Along. Mungkin sebab aku da besar masa Mak pergi. Jadi aku cuma boleh relate dengan Along. Tak kira lah mcm mana pun Along, die tetap kakak aku. Walaupun kami cuma stepsister, tapi aku xpernah rasa mcm tu. Jadi aku xboleh terima kalau ade orang yang persoal kan perkara ni! We're sister so she has the right to kepohci on  my wedding. (Walaupun kdg2 tension kene bebel ngan Along sebab progress aku tahap siput vavy. Haissshhhhh...baiklah. Saye cuba!!)

As for Mr Fiance...tahla. Aku give up. Progress utk majlis bertandang masih ZERO. Perlu kah aku terangkan kenapa?Nope. No explaination needed. He's...a GUY. I know him well... There's no use in  pressuring him. But aku yang pressure mcm ni. I'm turning into a bridezilla slowly but surely.

Hari2 Mr Fiance makin busy dengan keje. Ye. Saya tau. Keje tu adalah pride utk lelaki. Saya bangga dpt lelaki yang pentingkan kerjaya. Sebab saya pun begitu. Tapi....kadang2 saya asik bertanya sampai bila macam ni? Kalau die dapat company yang tau hargai staff tak pe.. tapi saya tau macammana company tu. Sebab tu jugaklah saya berhenti kerja dari company tu (Ye. Dulu kami sama company. Tapi lain2 dept dan lain2 office. Dia di HQ, saya di site).

Tangan saye bengkak harini. Esp ibu jari. Kenapa? Kerana menghabiskan weekend (or masa yang terluang sepanjang weekend haritu) menggunting, menampal, menjahit, melipat,etc, etc...semuanya demi majlis perkahwinan saya. Mungkin lelaki tak faham pengorbanan yang terpaksa bride-to-be buat demi majlis tu. Either berkorban masa & tenaga (DIY) atau berkorban duit (beli or upah orang). Owhhhhhh....the things we do in the name of love...

Mula2 kami nak bahagikan tugas utk our wedding. Sudahnya wedding ni jadi one man show dimana saya lah orang yang menguruskan segala2nya. Penat. Bosan. Sakit hati. Benci. Semua ada. Tapi saya tau saya kena buat jugak. Sebab saya tak mampu hire wedding planner utk buat segala2nya utk saya. Saya tau saya akan di cap Queen Control. Tapi apa yang saya boleh buat? Bolehkan saya bagi responsibility pada Mr Fiance dan harapkan dia utk buat dengan bertanggungjawab? Saya nak sangat2 biarkan Mr Fiance uruskan sendiri apa yang dia patut uruskan tapi...macam mana nak percayakan dia kalau dia cuma akan bergerak bila saya minta dan saya ada bersama?

Kadang-kadang saya harap sangat-sangat Mr Fiance boleh faham isi hati saya. But...being a typical guy, memang dia takkan faham sampai bila-bila. Saya tak minta dia berubah. Cuma...saya rasa macam saya nak kahwin sorang-sorang. Pernah tak korang rasa camtu??  * Sigh....* (-_-)

Comments

  1. oh god.i br je alami perasaan ni last few months.hmm.tapi takde la bab ayah tu sbb ayah i dh tade.mak i pulak freak out sbb ni 1st time.so dia ikut je,huhuhu..sbr la ye.dh nk dkt2 nt mst tunang u sedar.takpun u slow2 discuss.remind dia dh brapa hari tgl.huhu..

    tp i rs lega baca luahan hati u ni.mcm apa yg terbuku dlm hati i kuar skali :)

    ReplyDelete
  2. sabo weyh...aku nih yg lg 2minggu nk kwen pun penah rase pe ko rase...seiring dngn mse berlalu, perasaan ko tu pun akan hilang...ko akn enjoy when the time is around the corner...jgn frust sgt...frust sikit2 je..heheh..(membantu x nasihat aku nih???) (^_^)

    ReplyDelete
  3. sabar la eh.. pernah jadi camni gak sebulan dua yg lepas. sampai bergaduh2 ngan mak. mak bapak mana yg tanak yg terbaik utk anak dia? maybe keinginan kita ngan dorang tak sama. sbb tu jadik selisih pendapat semua tu.

    ReplyDelete
  4. hehehehe.. lelaki memang pasal hal kahwin die ambil mudah. sabar ye sis. kite sedih okeh baca entri ni. takpe sis, insyaAllah, Allah akan permudahkan everything.

    ReplyDelete
  5. Lisa :hehe...tq.tu lah.kalau xluahkan boleh gila.so luah kt blog je la..cuma b2b (or ex-b2b) je yg leh fhm perasaan ni...huhu...

    malin: sgt membantu!haha..xfrust sgt la..cume stress memikirkan mana nak korek duit lg nih.hehe

    lind : 2 la..tp bila fikir2 balik, redha je la ngn pilihan dorg. lepas ni da kene dgr ckp suami.so skrg ni dgr je la ckp parents selagi dorg ada...

    ReplyDelete
  6. sabar eh, insyaAllah semuanya berjalan dengan lancar.. ktia doakan sama2, nk buat benda baik nk 'diri'kan masjid ni, memang ada dugaannya, syaitan asyik menggoda!

    sabar tau malyn!

    ReplyDelete
  7. tq intan...tgh bersabar la ni.xtau nak watpe lg selain sabar... =)

    ReplyDelete
  8. dear~

    Sabar la dengan setiap dugaan tu eh. Pasti ada hikmah. Tacing sangat baca entry ni. Rasa syukur sangat tak pernah diduga sampai macam ni lagi buat masa ni la. Huhu. Tunang pun nasib baik jenis yang ambil tahu semua preparation. Takmo sedih-sedih tau. Nanti hilang seri pengantin. Hihi.

    ReplyDelete
  9. OMG..I br jer mengadu pasal n dekat Mr E..
    typical lelaki memang mcm n yer..sabo jer la..semua atas kita..xtahu la...

    dear, br follow u, and baca entry n, kena ngan I..huu

    ReplyDelete
  10. cik anis : tq dear.... =)

    eida : hehe.same la nasib kite gamaknye..haha.neway, welcome ke blog xseberapa ni.hehe =)

    ReplyDelete
  11. dear..sabar sgt2,org yg sabar manis n besar ganjaran dia akn dpt...bile u ckp u close ngn ur along,otomatik i ingat encik B i ngn kakak dia,angah..encik B i sgt close ngn angah even sblm encik B kenal i pd mak dia,encik B bwk i jumpe angah dulu..i dpt rasa ur relation between u and along..sesetengah lelaki mmg akn begitu..b strong dear..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts